
Veranderende arbeidsmarkt vraagt om vernieuwde aanpak
- 19 dec 2017
Door de veranderende arbeidsmarkt is de macht veelal niet langer in handen van de werkgever maar van de werkzoekenden. Als organisatie kan je niet anders dan meebewegen met deze trend. Maar hoe zorg je als recruiter dat je in het vizier van de juiste kandidaat komt? Marco ter Lingen, CCO Adver-Online, geeft zijn visie.
Met de komst van Generatie Y en Z is arbeidsmarktcommunicatie voorgoed veranderd. Waar voorheen jobboards uitkomst boden om hordes kandidaten aan te trekken, vliegen de woorden ‘jobmarketing’, ‘candidate experience’ en ’artificial intelligence’ je nu om de oren. Daarmee is een geheel nieuwe aanpak om doelgroepen te bereiken geboren. Een aanpak die ook wel ‘recruitment marketing’ wordt genoemd. Kortweg houdt dit in dat kandidaten met een marketing blik worden geworven. Met behulp van deze methode bereikt u niet alleen actief zoekenden, maar ook passief en latent zoekenden. Het overgrote deel van talenten zijn tenslotte minder geneigd actief op zoek te gaan naar een nieuwe baan, maar staan er vaak wel voor open. En we moeten vooral niet vergeten dat deze jongere generaties verbonden zijn met de rest van de wereld door hun mobiele telefoon. Ze zien het als een vanzelfsprekendheid.
De groei aan technologische mogelijkheden op internet biedt enorme kansen voor recruiters. Denk bijvoorbeeld aan social media. Dit is een laagdrempelig middel om als recruiter in contact te komen met een doelgroep én visa versa. Deze kanalen zijn een uitstekende manier om vacatures en de organisatie onder de aandacht te brengen.
Programmetic Advertising
Social media recruitment is steeds breder in te zetten nu niet alleen LinkedIn, Facebook en Twitter tools blijven ontwikkelen maar ook Snapchat en Instagram aan de weg timmeren. Ontwikkelingen die als recruiter maar moeilijk op de voet te volgen zijn. En dan komen ook nog vragen als ‘Wie is de doelgroep?’, ‘Op welke kanalen vind ik de doelgroep’ of ‘Hoe beweeg ik de doelgroep?’ om de hoek kijken. ‘Programmatic Advertising’ helpt recruiters een handje.
De essentie is dat teksten, afbeeldingen, segmentatie, kanalen en tijdstip van plaatsing voor elke advertentie volledig onafhankelijk en automatisch gekozen kunnen worden op basis van de kenmerken van de vacature. Vervolgens wordt het online gedrag van potentiële kandidaten als basis gebruikt om te bepalen of iemand tot de doelgroep behoort en wat het perfecte moment is om hen te benaderen. Inzetten van programmatic job advertising heeft als voordeel dat het real-time inzicht biedt in resultaten en dat deze data direct ingezet kunnen worden voor retargeting, oftewel de juiste doelgroep nogmaals bereiken voor een maximaal effect van uw campagne.

Deze technologische ontwikkelingen maken social media recruitment onmisbaar voor een succesvolle recruitment marketing campagne, maar geven op zichzelf staand niet altijd garantie tot succes. Social media recruitment komt namelijk het best tot haar recht in een combinatie van online mogelijkheden, zoals een landingspagina, plaatsing op jobboards en Mobile Recruitment. Het gezegde ‘de kracht van herhaling’ heeft in wervingsvraagstukken namelijk een onschatbare waarde.
Dit artikel verscheen op 19 december 2016 op de website van XpertHR Actueel als redactionele bijdrage. Lees de originele publicatie hier.