Door de veranderende arbeidsmarkt is de macht veelal niet langer in handen van de werkgever maar van de werkzoekenden. Als organisatie kan je niet anders dan meebewegen met deze trend. Maar hoe zorg je als recruiter dat je in het vizier van de juiste kandidaat komt? Marco ter Lingen, CCO Adver-Online, geeft zijn visie.
Met de komst van Generatie Y en Z is arbeidsmarktcommunicatie voorgoed veranderd. Waar voorheen jobboards uitkomst boden om hordes kandidaten aan te trekken, vliegen de woorden ‘jobmarketing’, ‘candidate experience’ en ’artificial intelligence’ je nu om de oren. Daarmee is een geheel nieuwe aanpak om doelgroepen te bereiken geboren. Een aanpak die ook wel ‘recruitment marketing’ wordt genoemd. Kortweg houdt dit in dat kandidaten met een marketing blik worden geworven. Met behulp van deze methode bereikt u niet alleen actief zoekenden, maar ook passief en latent zoekenden. Het overgrote deel van talenten zijn tenslotte minder geneigd actief op zoek te gaan naar een nieuwe baan, maar staan er vaak wel voor open. En we moeten vooral niet vergeten dat deze jongere generaties verbonden zijn met de rest van de wereld door hun mobiele telefoon. Ze zien het als een vanzelfsprekendheid.
De groei aan technologische mogelijkheden op internet biedt enorme kansen voor recruiters. Denk bijvoorbeeld aan social media. Dit is een laagdrempelig middel om als recruiter in contact te komen met een doelgroep én visa versa. Deze kanalen zijn een uitstekende manier om vacatures en de organisatie onder de aandacht te brengen.