Employer branding - kantoor

3 redenen waarom employer branding onmisbaar is

Regelmatig vragen bedrijven ons om te helpen met hun employer brand. Vooral in deze onzekere tijd is het van groot belang dat je werkgeversmerk op orde is. Maar wat houdt het precies in en waarom is employer branding zo belangrijk? Je leest het in deze blog!

Wat is employer branding?

Met je employer brand, of werkgeversmerk, zet je jouw bedrijf goed op de kaart en onderscheid je je van concurrenten. Het doel hiervan is niet alleen om nieuwe medewerkers aan te trekken, maar ook juist om getalenteerde medewerkers te behouden. De reputatie van de werkgever is namelijk net zo belangrijk voor huidige medewerkers als voor nieuwe talenten. Het is een voortdurend proces, dat elke dag merkbaar moet zijn op de werkvloer.

Waarom employer branding?

Reden 1: sollicitanten hechten veel waarde aan het werkgeversimago

Zeg nu zelf, jij wilt toch ook bij een bedrijf werken met een goede reputatie? Bedrijven met een positieve reputatie hebben maar liefst twee keer zoveel sollicitanten dan bedrijven die een negatieve reputatie of helemaal geen reputatie hebben. Daarbij toont onderzoek aan dat 50% van de werkzoekenden weigert om te werken bij een bedrijf met een slechte reputatie, zelf niet met loonsverhoging.

Let op: zorg ervoor dat het employer brand niet stopt bij het recruitmentproces (of tijdens de jaarlijkse salarisonderhandeling). Maak het werkgeversmerk iedere dag zichtbaar. Zo trek je niet alleen beter personeel aan, maar neemt ook het personeelsverloop af.

Lees ook: Je employer branding versterken? Dit is hét moment!

Reden 2: je verbetert de arbeidsmarktcommunicatie

Heb je jouw werkgeversmerk op orde? Dan vormt dat een goede basis voor de rest van je arbeidsmarktcommunicatie. Je weet precies welke boodschap je moet overbrengen met social posts, vacatureteksten, online campagnes en andere uitingen. Hiermee bespaar je niet alleen tijd, maar creëer je ook eenduidigheid in je communicatie.

Bovendien zoekt iedereen online naar een nieuwe baan in dit digitale tijdperk. Jouw online werkgeversimago speelt dan ook een steeds grotere rol voor kandidaten bij het kiezen van een werkgever. Schijnt jouw reputatie niet door in je online uitingen, dan kan dat een negatieve invloed hebben op het aantal sollicitanten.

Reden 3: een sterk employer brand maakt medewerkers meer betrokken

Nog een reden waarom employer branding zo ontzettend belangrijk is: je verhoogt de betrokkenheid van je medewerkers. Heb jij een positief werkgeversimago? Dan willen kandidaten niet alleen graag bij je werken, maar zijn ze ook gemotiveerd om ‘the extra mile’ te gaan volgens Oxida. Ze zijn bereid om net dat stapje extra te zetten voor jouw bedrijf. 

Betrokken medewerkers zijn productieve medewerkers. Zijn jouw medewerkers erg betrokken bij het bedrijf? Dan leidt dat tot:

  • 13% meer productiviteit
  • 41% minder ziekteverzuim
  • 34% minder verloop


Dus waar wacht je nog op? Maak ambassadeurs van je medewerkers!

Employer branding - man werken laptop

Employee Value Proposition

Een sterk werkgeversmerk is gebouwd op een solide Employee Value Proposition. Sterker nog, een EVP is dé key van elk succesvol employer brand. Een EVP beschrijft de identiteit van jouw organisatie. Wat heb jij medewerkers te bieden? Denk hierbij niet alleen aan geld, maar bijvoorbeeld ook aan de cultuur en ontwikkelingsmogelijkheden.

Wil je een EVP opstellen? Zorg dan dat de propositie aan deze criteria voldoet:

  • Waarheidsgetrouw
  • Duurzaam
  • Aantrekkelijk
  • Onderscheidend
  • Geloofwaardig

Waarheidsgetrouw

Herkent het personeel zich ook in de propositie die jullie gemaakt hebben? Ga altijd na of de propositie gedragen wordt door de medewerkers. Zij zijn immers het gezicht van de organisatie.

Duurzaam

Is je EVP toekomstbestendig? Is er draagvlak vanuit het management? Betrek het management vanaf het begin bij het proces, zodat zij achter de propositie staan. Zo voorkom je dat je het na een paar maanden weer moet aanpassen.

Aantrekkelijk

Een EVP stel je niet alleen voor je huidige medewerkers, maar ook voor nieuw talent op. Zorg er dan ook voor dat je EVP in de smaak valt bij potentiële kandidaten. Test bijvoorbeeld eerst verschillende boodschappen onder je doelgroep.

Onderscheidend

Eén van de grootste redenen om een EVP te verwoorden, is om jezelf te kunnen onderscheiden als werkgever. Komt jouw propositie overeen met die van een andere organisatie, dan laat je potentiële kandidaten alsnog niet zien waarom ze nu voor jóu moeten kiezen.

Geloofwaardig

Zorg ervoor dat je EVP niet te veel afwijkt van het beeld dat de doelgroep bij jouw organisatie heeft. Natuurlijk mag je ze verrassen, maar zie erop toe dat je propositie geloofwaardig is.

Meer weten over het ontwikkelen van een EVP? Download onze gratis whitepaper en ontdek hoe je de ultieme Employee Value Proposition creëert voor jouw organisatie. 

Hulp nodig? Adver-Online helpt je graag

Je weet nu waarom employer branding zo belangrijk is voor je bedrijf. Wil je ermee aan de slag, maar weet je niet waar te beginnen? Onze specialisten ondersteunen je graag bij het ontwikkelen van een sterk werkgeversimago. Neem contact met ons op! We vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn.