Belang effectieve bannersets
De razendsnelle ontwikkeling op het gebied van recruitment advertising maakt het soms lastig om alles bij te houden. Echter, is het gebruik van banners één van de belangrijkste middelen gebleken om je als organisatie gericht op nieuw talent te focussen. Beeldmateriaal en dus banner zijn effectieve oplossingen voor het verspreiden van bedrijfsinformatie bij de juiste doelgroep. Maar wat bepaalt het succes van een effectieve en onderscheidende banner? Ondanks de ogenschijnlijk eenvoudig uitziende aard van banners is de concurrentie, zoals altijd, groot. Het is daarom van essentieel belang om op te vallen tussen al die verschillende aanbieders en daarom beschrijven wij een viertal tips om het juiste talent aan te trekken.
- Het kiezen van een bannerformaat
- Retargeting
- Houd rekening met je huisstijl
- Houd je teksten kort
Het kiezen van een bannerformaat
Google Ads zoekt een verbinding tussen advertenties (zoals banners) en de beschikbare ruimte op websites. Of jouw banner en de lege plek een match is, heeft te maken met zowel de context als het formaat. Het is dan ook aangeraden om niet met één, maar met meerdere bannersets te werken. De vertoning van de verschillende formaten wordt gebaseerd op vraag en aanbod. De volgende bannerformaten zijn het meest populair en beslaan 80% van alle vertoningen:
- Medium Rectangle (300 x 250)
- Mobile Leaderboard (320 x 50)
- Leaderboard (728 x 90)
- Wide Skyscraper (160 x 600)
- Half Page (300 x 600)
Retargeting
Het overgrote deel van de kandidaten verlaat de website de eerste keer zonder te reageren. Doorgaans wordt dan ook pas na een aantal bezoeken de knoop doorgehakt en vindt er een conversie plaats. Door middel van retargeting worden kandidaten herinnert aan de banners die eerder zijn aangeklikt en is de kans groter dat ze dat opnieuw doen. Om je bezoekers een gevoel van ‘overkill’ te besparen kun je gebruikmaken van zogeheten ‘frequency caps’. Deze cap van bv. 4 houdt in dat je banner maximaal vier keer wordt getoond aan dezelfde kandidaat. Na vier vertoningen zonder succes kun je ervan uitgaan dat een eventuele vijfde vertoning ook geen effect zal hebben.
Houd rekening met je huisstijl
Zorg dat je banners overeenkomen met je huisstijl. Een banner die enorm verschilt van wat je normaliter als organisatie uitdraagt levert je naast een verwarde kandidaat, weinig op. Een samenhang tussen de twee zorgt niet alleen voor vertrouwd gevoel, maar heeft het ook een psychologisch voordeel, namelijk dat men een onderbewuste voorkeur verkiest voor iets dat zij al eerder hebben gezien. Daarnaast draagt dit direct bij aan je employer brand om de interesse te wekken van potentieel talent.
Houd je teksten kort
De overeenkomst tussen bovenstaande banners is dat zij kort en bondig zijn geschreven qua tekst. Nergens is de spanningsboog zo gering als op het internet. Wees dan ook vindingrijk in het opstellen van een pakkende tekst waarin je bedoelde boodschap toch duidelijk naar voren komt. De ruimte is beperkt en richt je dan ook alleen op de meest essentiële details. Enkele regels te veel kunnen het verschil al maken tussen een mooi ontworpen banner en een onoverzichtelijke stortvloed aan tekst.
Het maken van een effectieve banner is een combinatie van bepaalde know how en een heldere boodschap als organisatie. Houd bovenstaande tips in het achterhoofd tijdens de opmaak van toekomstige banners, maar blijf bovenal experimenteren. Zoals zo vaak leiden er meerdere wegen naar Rome, maar display advertising kan de weg er naartoe zeker vergemakkelijken.