Creëer in 5 stappen de ultieme candidate persona

Creëer in 5 stappen de ultieme candidate persona

Een candidate persona is voor een recruiter wat een buyer persona is voor een marketeer: onmisbaar. Je geeft hiermee een gezicht aan de doelgroep die je wilt bereiken. In het geval van de recruiter zijn het potentiële kandidaten. Je brengt een fictieve, ideale kandidaat in kaart door onder andere informatie te verzamelen over demografie, werkervaring en werkfrustraties. Waarom is het zo belangrijk om een persona op te stellen? In deze blog geven we hier antwoord op en laten we zien hoe je in 5 stappen de ultieme candidate persona opstelt.

Waarom heb je een persona nodig?

Een candidate persona helpt je om effectief te werven. Heb je inzicht in jouw ideale kandidaat, dan kun je dit namelijk gebruiken om het beste kanaal en de juiste aanpak te kiezen om hem of haar te bereiken. Ook ben je met deze informatie in staat om een aansprekende vacaturetekst te schrijven voor de doelgroep. Een persona geeft je dus richting aan jouw wervingsactiviteiten.

Lees ook: Data driven recruitment? Onderschat de kracht van de mens niet!

Een candidate persona creëren in 5 stappen

Je weet nu waarom het zo belangrijk is om tijd en energie te steken in het opstellen van een persona. Maar waar begin je? Lees verder en ontdek hoe je in slechts 5 stappen een effectieve candidate persona creëert.

Stap 1: Bepaal de essentiële voorwaarden

Allereerst is het belangrijk om de voorwaarden te bepalen, zoals: 

  • Leeftijd
  • Locatie
  • Opleidingsniveau
  • Vaardigheden
  • Werkervaring

 
Als het goed is, heb je geen moeite met het invullen van deze gegevens. Stem met het management af welk opleidingsniveau, welke vaardigheden en hoeveel werkervaring de potentiële kandidaat nodig heeft om de functie succesvol te kunnen uitvoeren.

Stap 2: Breng jouw topperformers in beeld

Heb je de essentiële voorwaarden vastgelegd? Dan is het tijd voor de volgende stap. Naast het opleidingsniveau en de vaardigheden, zijn er namelijk ook andere aspecten die bepalend zijn voor de quality-of-hire. De ambities en werkfrustraties van de kandidaat zijn bijvoorbeeld net zo belangrijk om te weten. Op de lange termijn zijn dit redenen voor de kandidaat om te blijven of te vertrekken. Maar ook de achtergrond en de motivatie van de potentiële kandidaat zijn relevante indicatoren. Maar hoe kom je aan deze informatie?

Kijk naar jouw topperformers!

Breng de beste werknemers in jouw organisatie in kaart en probeer nuttige informatie te achterhalen. Via welke kanalen zijn zij bijvoorbeeld bij jouw organisatie terechtgekomen? En wat is de reden dat zij voor jou kozen? Wat zijn de push- en pullfactoren? Kijk bijvoorbeeld ook welke eigenschappen zij bezitten die hen tot zulke topperformers maken. Neem je deze aspecten mee in je candidate persona, heeft dat zeker invloed op de quality-of-hire.

Stap 3: Bekijk vacatures van concurrenten

Onder het motto: ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ raden we je aan om ook naar vacatures van concurrenten te kijken. Deze vacatureteksten kunnen je belangrijke inzichten geven. Kijk bijvoorbeeld of je een patroon tussen de teksten van een bepaalde functie kunt ontdekken.

Lees ook: Een succesvolle recruitment strategie in 5 stappen

Stap 4: Neem jouw Employee Value Proposition mee in de persona

Wat heb jij je (potentiële) werknemers te bieden? Dat is wat je naar voren laat komen in je Employee Value Proposition (EVP). Een EVP bestaat uit:

  • Compensatie (primaire arbeidsvoorwaarden)
  • Voordelen (secundaire arbeidsvoorwaarden)
  • Doorgroeimogelijkheden
  • Werksfeer
  • Bedrijfscultuur (bedrijfsidentiteit en kernwaarden)

 
Welke aspecten zijn voor jouw ideale kandidaat het belangrijkst om voor een werkgever te kiezen? Neem deze mee in je candidate persona. Houd hierbij rekening met de levensfase waar in je fictieve, ideale kandidaat zich bevindt. Iedere generatie heeft weer andere behoeften bij een werkgever. Lees in één van onze vorige blogs over de employee lifecycle hoe je inspeelt op de verschillende levensfases.

Stap 5: Evalueer en optimaliseer

Denk je dat je persona nu af is? Dan heb je het mis. Een candidate persona is nooit af: er is altijd ruimte om hem te verbeteren. Misschien geven sollicitatiegesprekken of nieuwe werknemers je nieuwe inzichten voor je persona. Maak je gebruik van een ATS? Analyseer dan af en toe data over kandidaten voor openstaande functies en maak er een dashboard voor.

Blijf je persona dus altijd optimaliseren!

Hulp nodig bij het opstellen van je candidate persona? De experts van Adver-Online helpen je graag! Neem direct contact met ons op.

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on email