Recruitment strategie - potje schaken

Een succesvolle recruitment strategie in 5 stappen

Wil je nieuw personeel werven? Dan heb je vast al nagedacht aan welke eisen jouw ideale kandidaat moet voldoen en welke rol hij in het team moet vervullen. Maar hoe bereik én overtuig je deze kandidaat om bij jou te solliciteren? Op deze vraag geef je antwoord in je recruitment strategie. Je onderzoekt onder andere hoe de arbeidsmarkt eruitziet en welke middelen je het beste in kunt zetten om jouw doelgroep te bereiken. Lees verder en ontdek hoe je in 5 stappen een succesvolle recruitment strategie opzet!

Stap 1: Breng jouw doelgroep in kaart

Allereerst breng je de doelgroep in kaart die je met jouw vacature wilt bereiken.

Onderzoek wat de achtergrondkenmerken zijn van jouw doelgroep, zoals leeftijd, geslacht en werkervaring. Bepaal ook wat de wervingshaalbaarheid van de doelgroep is. Hoe ziet de arbeidsmarkt er op dit moment uit? Zijn er veel werkzoekenden en weinig vacatures, of juist andersom? Een doelgroepanalyse wijst ook uit via welke wervingskanalen je potentiële kandidaten kunt bereiken, zodat je jouw vacatureadvertentie zo effectief mogelijk inzet.

Kijk ook wie momenteel de belangrijkste concurrenten zijn en maak daar gebruik van. Welke functiebenamingen en -omschrijvingen gebruiken zij bijvoorbeeld? Speel hierop in met je vacaturetekst. Met doelgroep onderzoeken kom je meer te weten over jouw doelgroep. Deze informatie kun je weer inzetten om de ideale kandidaat aan te trekken!

Lees ook: Personeel werven? Houd rekening met push- en pullfactoren

Recruitment strategie - man kijkt naar bord met concepten

Stap 2: Ontwikkel een sterk concept

Een goede voorbereiding is het halve werk. Daarom mag conceptontwikkeling niet ontbreken in jouw strategie.

Nadat je een doelgroepanalyse hebt uitgevoerd, is het tijd om een krachtig, creatief concept te bedenken, waarmee je jouw doelgroep met je vacature in aanraking brengt. Bereik potentiële kandidaten met een effectieve, unieke vacatureadvertentie en onderscheid jezelf van de concurrenten.

Stap 3: Definieer jouw Employer Value Proposition (EVP)

Een recruitment strategie is niet compleet, voordat je een sterk Employer Value Proposition verwoord hebt. Met een EVP laat je potentiële kandidaten zien wat jij ze als werkgever kunt bieden en waarom ze voor jou moeten kiezen.

Heb je hulp nodig bij het verwoorden van jouw Employer Value Proposition? Download de gratis whitepaperHoe schrijf je de beste vacaturetekst’! Hierin leggen wij kort maar krachtig het Employer Value Proposition model uit en benoemen we welke onderdelen je in je EVP moet opnemen.

Vooral in deze tijd is het belangrijk om over een sterk EVP te beschikken. Sollicitanten zijn kritischer dan ooit en vinden het belangrijk dat hun eigen waarden overeenkomen met die van hun werkgever. Wacht dan ook niet met het definiëren van jouw Employer Value Proposition en trek alleen talent aan dat bij jouw organisatie past!

Stap 4: Ontwerp een overtuigende werken-bij website

Heb je jouw potentiële kandidaten overtuigd om op de vacatureadvertentie te klikken met een krachtig, creatief concept? Dan komt de kandidaat terecht op jouw werken-bij website.

Deze pagina heeft maar één doel: bezoekers overtuigen om te solliciteren. Op je werken-bij website laat je duidelijk jouw Employer Value Proposition naar voren komen en laat je zien dat jij de leukste werkgever bent.

Op deze pagina kun je je doelgroep op een laagdrempelige manier een kijkje geven in de keuken. Op een werken-bij website is namelijk genoeg ruimte voor storytelling en een stukje beleving. Denk bijvoorbeeld aan een wervende vacaturevideo!

Lees ook: Elk bedrijf heeft een werken-bij website nodig

Stap 5: Zet job marketing in

Heb je een doelgroepanalyse uitgevoerd en een Employer Value Proposition verwoord, maar trek je nog steeds niet de juiste kandidaten aan met jouw vacature? Breng jouw vacature onder de aandacht bij jouw doelgroep met job marketing!

Met job marketing richt je je vacatureadvertentie op een specifieke doelgroep met een wervende vacaturetekst. Deze tekst zet je vervolgens uit via de beste mediamix. Denk aan: job boards, google recruitment en recruitment via social media. Door marketing en recruitment samen te voegen, maak je je vacature zichtbaar bij de meest geschikte kandidaten.

Adver-Online: jouw online recruitment bureau

Heb je hulp nodig bij het opstellen van jouw recruitment strategie? Neem contact met ons op! Onze experts helpen je graag.

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on email