Employer branding versterken met Adver-Online

Je employer branding versterken? Dit is hét moment!

De coronacrisis heeft de HR-wereld op zijn kop gezet. In slechts korte tijd is het hele speelveld van HR-professionals omgegooid. En daarmee zijn ook de spelregels binnen de recruitment verandert. De pullfactoren zijn hier een voorbeeld van. Werknemers hebben door de crisis andere wensen bij de keuze voor een werkgever. Om ook in deze tijd succesvol te zijn met HR is het belangrijker dan ooit dat je werkgeversmerk op orde is. Wil jij je employer branding versterken? Lees onze tips en stem je employer brand af op de huidige situatie.

Speel in op de veranderende pullfactoren

Crisistijd maakt mensen onzeker. Personeel moet gedwongen voor een langere periode thuiswerken en contracten worden niet verlengd. Het is dan ook niet gek dat de redenen voor een werknemer om voor een werkgever te kiezen, veranderd zijn. Nu, meer dan ooit, zijn we op zoek naar duidelijkheid en vastigheid. Dit is dan ook precies wat je met je employer brand moet uitstralen. Wil je je employer branding versterken? Dan moet je inspelen op de veranderende pullfactoren van werknemers. Hieronder lees je hoe je dit aanpakt.een 

Communiceer open over de coronamaatregelen

Nieuwe maatregelen, versoepelde maatregelen: in deze tijd heerst er veel onzekerheid op de werk- of thuisvloer. (Potentiële) werknemers hebben behoefte aan duidelijkheid. Communiceer open en transparant over de genomen maatregelen binnen het bedrijf. Welke stappen neemt de werkgever om de veiligheid van werknemers te waarborgen? Hoe kunnen zij hun werk nog goed doen? En wat zijn de consequenties voor het personeel? 

Eerlijke communicatie is hierbij key. Schep geen valse verwachtingen, maar communiceer duidelijk over de impact die de coronacrisis op het bedrijf heeft, ook op de lange termijn. Vertrouwen creëren, dát is nu belangrijk.

Laat ook je waardering blijken aan het personeel en bedank ze voor de inzet en flexibiliteit die nu van ze gevraagd wordt. Toon begrip voor de situatie waarin zij zich nu bevinden. De wijze waarop je als werkgever nu in crisistijd met je personeel omgaat, heeft grote invloed op jouw reputatie bij huidige en potentiële werknemers. Wees je hiervan bewust.

Bied potentiële werknemers zekerheid

In tijden van crisis zijn we naarstig op zoek naar zekerheid. Dat zie je ook terug in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van de Intelligence Group. Hierbij gaf een derde van de werknemers aan dat zij alleen van werkgever zouden switchen wanneer de nieuwe functie geen proeftijd heeft.

Ga bij jullie bedrijf na hoe je de proeftijd zou kunnen omzeilen. Op welke andere manier zou je erachter kunnen komen of de kandidaat geschikt is voor de functie? Denk bijvoorbeeld aan een online assessment. Middels een reeks testen krijg je inzicht in de persoonlijkheid, het gedrag en de capaciteiten van de kandidaat. In één oogopslag zie je of hij of zij geschikt is voor de functie. Zo kun je een goede, beargumenteerde keuze maken bij het wel of niet aannemen van de kandidaat.

Voer meer oriëntatiegesprekken

Uit het onderzoek van de Intelligence Group bleek ook dat meer werknemers nu openstaan voor een oriënterend gesprek. Maak hier gebruik van en voer niet alleen met nieuwe, maar ook met huidige werknemers een gesprek. Zo kun je samen bespreken wat je voor elkaar kunt betekenen in deze situatie.

Lees ook: Employer branding: hoe stem je je vacaturetekst af op je werkomgeving

Bedenk goed hoe je naar buiten treedt

Alle uitingen die je nu de wereld instuurt, krijgen door de crisis een andere dimensie. Ga bij elke actie, campagne of andere uiting dus eerst na of het nu een goede tijd is om hiermee naar buiten te treden. Oppervlakkige campagnes kunnen in het verkeerde keelgat schieten. Dit heeft niet alleen invloed op jullie bedrijfsmerk, maar ook op het werkgeversmerk!

Schakel de hulp in van een employer branding specialist Adver-Online

Wil je jouw employer branding versterken? Schakel onze hulp in! Kennispartner Adver-Online is expert op het gebied van employer branding en heeft veel ervaring met het realiseren van Employee Value Propositions (EVP) en Job Value Propositions (JVP). Profiteer van de kennis van onze employer branding specialisten en neem contact op met onze experts. We helpen je graag!