Candidate persona opstellen met Adver-Online

Vind je ideale kandidaat met een ijzersterke candidate persona

Het vinden van de juiste kandidaten is een grote uitdaging in de huidige arbeidsmarkt. Recruiters staan voor een aantal grote opgaven: waar vind je geschikte kandidaten, hoe bereik je ze én hoe overtuig je ze om te solliciteren? In dit geval is een candidate persona je redder in nood. Lees in deze blog waarom een persona key is bij het vinden van de ideale kandidaat.

Wat is een candidate persona?

Na verloop van tijd heb je vast al een goed idee van de kandidaat die bij de functie past. In een candidate persona leg je dit vast in een profiel. Je maakt een gedetailleerde beschrijving van jouw ideale kandidaat en de belangrijkste kenmerken waaraan de persoon moet voldoen.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Leeftijd
  • Locatie
  • Opleidingsniveau
  • Vaardigheden
  • Werkervaring


Al deze informatie voeg je samen tot een fictief karakter: jouw ideale kandidaat

Waarom heb je het nodig?

Het kost even wat tijd om een goede persona op te stellen, maar dan heb je er ook veel profijt van. Door je te verdiepen in een candidate persona, leer je de doelgroep beter kennen. Je verzamelt allerlei waardevolle informatie die je helpt bij het vinden van de ideale kandidaat.

Je creëert eenduidigheid in het hele recruitmentteam

Dankzij de uitgebreide en volledige beschrijving in het profiel, is voor elk teamlid duidelijk naar wie jullie op zoek zijn, waar je de kandidaat kunt vinden en hoe je hem of haar kunt overtuigen. Zo zitten jullie constant op één lijn.

Je onderscheidt de geschikte van de ongeschikte kandidaten

In de persona leg je vast aan welke eisen een kandidaat moet voldoen. Dit doe je onder andere op basis van een doelgroeponderzoek, je eigen wervingsdata en de toptalenten in jullie bedrijf. Hierdoor ben je in staat gemakkelijk het kaf van het koren te scheiden. Je weet nu immers precies naar wie je op zoek bent!

Je weet waar de kandidaten zich online bevinden

Bij het opstellen van een persona kruip je in de huid van potentiële kandidaten. Wat is het online gedrag van de kandidaat? Op welke social media platforms is hij of zij actief en wanneer? Via welke websites zoekt de kandidaat naar een nieuwe baan?

Je overtuigt de kandidaat met passende content

Inzicht in de interesses en motivatoren van de doelgroep helpt je om content te creëren waarmee je de kandidaat overtuigt.

Weet je welke secundaire arbeidsvoorwaarden het belangrijkst voor ze zijn? Geef deze dan extra veel aandacht in de vacaturetekst. Misschien vindt jouw ideale kandidaat flexibiliteit of persoonlijke ontwikkeling wel heel erg belangrijk. Laat dit dan ook zeker terugkomen in de vacature en stem je teksten volledig af op de wensen van de kandidaten.

Hoe stel je een persona op?

Ben je overtuigd van het belang van een persona? Dan is het tijd om aan de slag te gaan! Bij het opstellen van een effectieve candidate persona doorloop je 5 stappen.

  1. Bepaal de essentiële voorwaarden
  2. Breng jouw topperformers in beeld
  3. Bekijk vacatures van concurrenten
  4. Neem jouw Employee Value Proposition mee in de persona
  5. Evalueer en optimaliseer

 
Meer weten? In onze vorige blog leggen we stap voor stap uit hoe je de ultieme candidate persona creëert.

Een paar laatste recruitment marketing tips

Voordat je aan de slag gaat, hebben we nog een paar tips waarmee je het maximale uit je persona haalt.

Vraag je huidige werknemers om input

Je collega’s zijn een hele waardevolle bron van informatie. Is op dit moment al iemand werkzaam in de te vervullen functie? Ga met hem of haar in gesprek en vraag wat diegene motiveert om bij het bedrijf te werken. Waarom heeft ze destijds voor jullie bedrijf gekozen? Heeft hij of zij nog ambities? Dit is hele nuttige informatie voor jouw persona.

Gebruik je netwerk

Duik eens in LinkedIn en neem een kijkje bij de profielen van personen die in dezelfde functie werken als jullie openstaande functie. Waar heeft deze persoon hiervoor gewerkt en welke opleiding heeft hij of zij gedaan? Vergelijk een aantal van deze profielen en verrijk je persona met deze interessante informatie.

Adver-Online ontwikkelt voor jou de ultieme candidate persona

Kom je er toch niet helemaal uit, of geef je het liever uit handen? Wij pakken het graag voor je op. Wij onderzoeken wat je doelgroep bezighoudt en wat hun wensen, behoeften en doelen zijn op privé- en werkgebied. Op basis daarvan ontwikkelen wij een of meerdere ijzersterke candidate persona’s. Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden!