Werven in de zorg?
3 tips om te werven met impact!

Wervers in de zorg kunnen het niet ontkennen: het vinden van de juiste mensen lijkt bijna onmogelijk te zijn. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor de zorg. Bijna iedere sector kent op dit moment een tekort aan kwalitatief personeel. Bedrijven proberen zich met minimale bezetting staande te houden. Iets dat leidt tot overspannen medewerkers en daarmee ontevreden klanten/gasten/cliënten/patiënten. Hoe keer je het tij? Dat leren we je met de drie tips uit dit artikel.

De cijfers liegen er niet om. Met een daling in werkloosheid in 2019 is het aantal werklozen in Nederland in tijden niet zo laag geweest. Het gevolg is een krappe arbeidsmarkt, waarin het bijna onmogelijk lijkt goed personeel voor je te winnen. En heb je ze eenmaal binnen, dan loop je ook nog eens de kans dat je personeel onder je neus weggekaapt wordt. Maar niets is onmogelijk. Je zult als recruiter en HR-professional alleen iets creatiever moeten nadenken. En daar helpen we je natuurlijk graag bij.

Tip 1: Wees menselijk

Menselijke aandacht is niet alleen belangrijk voor een patiënt, maar ook voor een potentiële kandidaat. In de krappe arbeidsmarkt ontbreekt het nog weleens aan compassie en betrokkenheid, terwijl zorgorganisaties net zo afhankelijk zijn van goed personeel, als patiënten van goede zorg. Toon daarom ook als recruiter compassie en wees betrokken. Geef zorgpersoneel de menselijke aandacht die zij verdienen.

Het allerbelangrijkste zijn uiteindelijk de beweegredenen van de kandidaat om in de zorg te werken. Zorgverleners beschikken over de continue drive om patiënten te helpen en er voor ze te zijn. Laat dit ook doorschemeren in je Employer Branding. Ga in je wervingscampagne verder dan “Wij hebben nieuwe mensen nodig”. De vraag naar verzorgers is op dit moment erg groot, dus je onderscheiden is key.

Overtuig potentiële medewerkers om bij je te werken met een eerlijk en open verhaal. Laat vanuit je Employer Branding zien dat je de behoeften en beweegredenen van jouw potentiële medewerkers begrijpt en dat je hier ook echt iets mee doet. Zo inspireer je kandidaten om voor jou te kiezen. Stop niet wanneer je de kandidaat hebt binnengehaald; blijf je Employer Branding optimaliseren. Op die manier laat je ook aan toekomstige kandidaten zien dat je betrokken bent en je hun behoeften belangrijk vindt. Wees menselijk!

Tip 2: Focus niet alleen op zorgpersoneel

Werven in de zorg: hoe zorg je nu dat je aantrekkelijk bent voor getalenteerde kandidaten? Het antwoord: focus niet alleen op zorgpersoneel. Veel kandidaten buiten de zorgsector staan ervoor open om de overstap te maken naar de zorg. Marketeers met een achtergrond in sales zijn vaak op zoek naar ‘de zin van het leven’ en de bijdrage die zij hieraan kunnen leveren. De zorg biedt hen uitkomst.

Zorgmarketing is in opkomst en de expertise van deze marketeers kunnen op veel gebieden heel waardevol zijn voor de zorg. Zo kunnen zij ziekenhuizen helpen met reputatiemanagement. Er vinden veel fusies plaats in de zorg, wat kan leiden tot reputatieschade. Ook op het gebied van digitalisering speelt de marketeer een belangrijke rol. Virtual reality, apps en social media worden, ook in de zorg, steeds belangrijker en dragen positief bij aan de beleving van de patiënt. Bovendien kan een marketeer een sterke Employer Brand voor jou opzetten. Hiermee laat je zien wat jou als werkgever interessant maakt. Dit maakt het aantrekken van nieuw, getalenteerd personeel gemakkelijker.

Een zorgmarketeer is dus zeker een goede aanwinst voor een zorgorganisatie. Houd er bij de werving van deze marketeers wel rekening mee dat zij andere behoeften hebben dan het zorgpersoneel. Marketeers vinden het belangrijk dat er voldoende ontwikkeling is in hun vakgebied. Laat daarbij de potentiële zorgmarketeer ook vooral zien dat jij als zorgorganisatie écht openstaat voor zijn of haar advies. Dit is waar menig samenwerking tussen marketeer en zorgorganisatie op stukloopt.

Tip 3: Maak gebruik van video

Online video is tegenwoordig overal om ons heen. Ook op het gebied van werving en selectie zetten bedrijven video steeds vaker in; beeld zegt nu eenmaal meer dan tekst.

Werven in de zorg en online video gaan hand in hand. Waar bij een vacaturetekst de sfeer binnen een zorginstelling heel moeilijk over te brengen is, leent video zich hier uitstekend voor.

Een vacature video maakt het sollicitatieproces persoonlijker. Geef de kandidaten bijvoorbeeld een kijkje op de werkvloer en laat zien hoe leuk het is om bij jou te werken. Schenk veel aandacht aan de verhaallijn en zorg dat je vooraf weet wie je doelgroep is en wat je gaat vertellen. Zo maak je een ijzersterke video die potentiële kandidaten inspireert en motiveert om bij jou te solliciteren.

Video is ook goed te gebruiken in het onboardingproces. Geef bijvoorbeeld een rondleiding door het pand of maak een smoelenboek waarin al jouw collega’s zich voorstellen. Of maak een informatieve video waarin de nieuwe medewerker alvast kennis opdoet over de organisatie en de afdeling waarop hij of zij terechtkomt. 

Werven in de zorg: zo los je het personeelstekort op

Onthoud onze tips goed: wees menselijk, leg de focus breder dan alleen op zorgpersoneel en maak gebruik van video. Volg deze drie stappen en maak jouw werving en selectie succesvol en uniek. Heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog? Neem contact met ons op!

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on email