Werven in de zorg: hoe zorg je nu dat je aantrekkelijk bent voor getalenteerde kandidaten? Het antwoord: focus niet alleen op zorgpersoneel. Veel kandidaten buiten de zorgsector staan ervoor open om de overstap te maken naar de zorg. Marketeers met een achtergrond in sales zijn vaak op zoek naar ‘de zin van het leven’ en de bijdrage die zij hieraan kunnen leveren. De zorg biedt hen uitkomst.
Zorgmarketing is in opkomst en de expertise van deze marketeers kunnen op veel gebieden heel waardevol zijn voor de zorg. Zo kunnen zij ziekenhuizen helpen met reputatiemanagement. Er vinden veel fusies plaats in de zorg, wat kan leiden tot reputatieschade. Ook op het gebied van digitalisering speelt de marketeer een belangrijke rol. Virtual reality, apps en social media worden, ook in de zorg, steeds belangrijker en dragen positief bij aan de beleving van de patiënt. Bovendien kan een marketeer een sterke Employer Brand voor jou opzetten. Hiermee laat je zien wat jou als werkgever interessant maakt. Dit maakt het aantrekken van nieuw, getalenteerd personeel gemakkelijker.
Een zorgmarketeer is dus zeker een goede aanwinst voor een zorgorganisatie. Houd er bij de werving van deze marketeers wel rekening mee dat zij andere behoeften hebben dan het zorgpersoneel. Marketeers vinden het belangrijk dat er voldoende ontwikkeling is in hun vakgebied. Laat daarbij de potentiële zorgmarketeer ook vooral zien dat jij als zorgorganisatie écht openstaat voor zijn of haar advies. Dit is waar menig samenwerking tussen marketeer en zorgorganisatie op stukloopt.