Arbeidsmarkt Data & Trends

24 oktober 2023

Waar gaat het heen met de economie? Onderwerpen als de inflatie, de stikstofcrisis, de energieprijs en het personeelstekort zijn het gesprek van de dag. Dat Nederland bovendien demissionair kabinet heeft, schept onduidelijkheid over de economische verwachtingen. Voor het tweede kwartaal berekende het CBS een lichte krimp van de economie in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De krapte op de arbeidsmarkt houdt onveranderd aan, met 122 vacatures op 100 werklozen. De brutoarbeidsparticipatie ligt nu op bijna 76% en de werkzame beroepsbevolking bestaat uit ruim 9,7 miljoen mensen.

 

 

De arbeidsmarkt trends voor 2023

 

Krapte op de arbeidsmarkt
Naar alle verwachting blijft het aantal openstaande vacatures ook in de nabije toekomst hoog, onafhankelijk van de Nederlandse en Europese economische groeicijfers. De vergrijzing van de bevolking zet door, terwijl de instroom vanaf de schoolbanken relatief beperkt is. Er zijn weinig sectoren waar je als leidinggevende de medewerkers zomaar voor het uitkiezen hebt. Al helemaal niet in de ICT- en financiële sector. De ultieme uitdaging voor jou als recruiter blijft dan ook om alle vacatures op tijd én met de juiste profielen ingevuld te krijgen.

 

Techniek domineert de toekomst
De opkomst van automatisering, digitalisering en robotisering heeft een direct effect op de arbeidsmarkt. Personeelstekorten versnellen de inzet van robots en kunstmatige intelligentie door bedrijven. Slimme toepassingen zorgen voor meer efficiëntie, zodat medewerkers zich kunnen focussen op hun kerntaken. Robots nemen routinematige taken over. Echter taken die om creativiteit en kritisch denkvermogen vragen, blijven voorlopig voorbehouden aan mensen. AI en algoritmes verhogen de productiviteit per medewerker in specifieke sectoren. Zo is het is al mogelijk om AI vacatureteksten te laten schrijven. Als gevolg van deze automatisering vraagt bijna elk kantoorprofiel om specifieke ICT-skills.

 

Internationalisering
Vaker dan vroeger kijkt talent over de grens om een baan te vinden. Een baan in het buitenland staat hoog op het verlanglijstje van veel (generatie Z) Nederlanders, zo blijkt uit een gecombineerde enquête en analyse van zoekverkeer. Bovenaan de lijst met voorkeursbestemmingen staat onveranderd de VS. Buitenlandse bedrijven blijven aanlokkelijk voor sterke profielen, en onder invloed van de groeiende groep digital nomads wordt de arbeidsmarkt steeds globaler.

 

Duurzaam werkgeverschap en gezonde werkomgeving
In een arbeidsmarkt waarin talent zelf de dienst uitmaakt, is duurzaam werkgeverschap een van de belangrijkste beslissingscriteria voor een nieuwe baan. Potentiële medewerkers kijken daarbij vooral naar hun welzijn op het werk, mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling en de houding van je organisatie op het gebied van goed en duurzaam werkgeverschap.

 

Van aantrekken naar binnenhouden
In 2023 verschuift de focus van het aantrekken van nieuw talent naar het behouden van je medewerkers. Centraal zetten van je medewerkers is dé hr-trend van 2023. Begrijpen waarom mensen bij je komen werken is essentieel, zodat ze bij je blijven werken. Een ‘beter luisteren’-strategie laat zien dat je je medewerkers op de eerste plaats zet en biedt meer inzicht. Dat kan helpen bij je strategie om medewerkers binnen te houden. Door de krapte op de arbeidsmarkt is de kandidaat aan zet. Er is behoefte aan nieuwe manieren van solliciteren. Leadgeneratie en recruitment marketing automation oplossingen eisen hun plek op in het recruitment proces.

 

Aandacht voor betrokkenheid en werkgeluk
De werk-privé balans en het werkgeluk van werknemers staan in 2023 volop in de aandacht. Denk aan de discussie over ‘quiet quitting’: medewerkers besloten om alleen nog het werk te doen waarvoor ze betaald worden. Op het eerste gezicht zou je kunnen concluderen dat deze werknemers lui zijn. Terwijl het juist goed is om als werknemer je werk-privé balans te bewaken, zeker als burn-outs op de loer liggen.

 

Personalisatie van jouw recruitment marketing
In 2023 speelt personalisatie een grotere rol binnen recruitment marketing. Als cookies niet meer mogelijk zijn, nemen de (re)targeting mogelijkheden vanuit bijvoorbeeld jouw werken-bij website af. Daardoor wordt interactie en engagement steeds belangrijker. Op sociale media kun je daar namelijk wel op retargeten. Aansprekende, persoonlijke content die inspeelt op jouw specifieke doelgroep is dan een voorwaarde.

 

Download het volledige rapport

Meer weten over de actuele Arbeidsmarkt Data & Trends? Download dan het volledige rapport hier