Strategisch het nieuwe jaar in: bouw in 2024 aan een top employer brand!

16 januari 2024

Een nieuw jaar is begonnen en je kijkt met een frisse blik naar wat 2024 gaat brengen. Wat staat er op de agenda voor jouw recruitment team? Ligt het jaarplan al klaar en ben je al begonnen met uitvoeren, of zoek je nog mogelijkheden om het verder aan te scherpen? AdverStrategy deelt graag de onderwerpen die wat ons betreft essentieel zijn voor jouw employer branding plan van 2024, en waar jouw team direct mee aan de slag kan. Misschien ben je hier al mee bezig, anders is dit hét moment om te starten.

 

1. Een actuele EVP (Employee Value Proposition)
Een sterke Employee Value Proposition is een voorwaarde voor het aantrekken van talent. Zorg ervoor dat je EVP up-to-date en actueel is. Kloppen de kernwaarden nog bij de huidige cultuur en ambities van de organisatie? Jouw EVP is de belofte aan jouw huidige werknemers en aan nieuw talent. Het is belangrijk dat deze propositie overeenkomt met de werkelijkheid. Overweeg een aanscherping als je EVP een aantal jaar geleden is ontwikkeld, want de arbeidsmarkt staat niet stil, dus jij ook niet.

 

2. Een heldere strategie en contentkalender
Bij het werken aan je employer branding en de positionering is een heldere strategie onmisbaar. Je hebt immers te maken met verschillende doelgroepen, die je in verschillende fasen de juiste boodschap wilt vertellen. Iemand die al bekend is met jouw waarden en heeft besloten om te solliciteren op een vacature, zit in een andere fase dan een potentiële werknemer die jouw organisatie nog nooit als mogelijke werkgever in overweging heeft genomen. In een strategie bepaal je wanneer je met welke communicatie een bepaalde doelgroep wilt bereiken, en hoe of wat je wilt bereiken bij die doelgroep. De strategie heeft een overlap met je contentkalender. In de contentkalender selecteer je thema’s die jij belangrijk vindt om te delen met je doelgroepen. Bij employer branding en positionering ben je niet alleen afhankelijk van betaalde kanalen. Juist de eigen kanalen en organische zichtbaarheid kun je richting geven met je strategie en contentkalender.

 

3. Aandacht voor de volledige Employee Experience
Recruitment gaat verder dan het aantrekken van nieuw talent. Een positieve employee experience is van essentieel belang voor het behoud van talent én het bevorderen van betrokkenheid. Denk hierbij aan onboarding, professionele ontwikkeling, welzijnsprogramma’s en je alumni netwerk. Neem al deze aspecten op in je plan om een totale, positieve werknemerservaring te waarborgen.

 

4. Consistente content op je werken-bij website
Jouw werken-bij website is dé plek waar al jouw employer branding inspanningen naartoe leiden. Helemaal in de huidige krappe arbeidsmarkt, waarin potentieel talent verder kijkt dan alleen naar een vacaturetekst bij hun keuze om te solliciteren. Onderschat dit niet en zorg ervoor dat de content op jouw werken-bij website up-to-date en volledig is. Consistentie creëert geloofwaardigheid en versterkt je merkimago, waardoor potentiële werknemers een duidelijk beeld krijgen van wat ze kunnen verwachten bij het overwegen van een loopbaan bij jouw organisatie.

 

Tip voor de employee experience en je werken-bij site!

Zet eens de kritische bril op als werkzoekende, doe een proefsollicitatie en bekijk je website door de ogen van een mogelijke sollicitant. Wat mis je hierin? Wees eerlijk naar jezelf! En spiek bijvoorbeeld eens bij de concurrent of kijk eens naar een totaal andere branche. Wat doen zij anders? En hoe kan het (nog) beter?

 

5. Stimuleer ambassadeurschap
Succesvolle employer branding gaat verder dan externe communicatie. Juist het benutten van interne en externe ambassadeurs is van belang. Medewerkers die trots zijn op hun werkgever fungeren als ambassadeurs, delen hun positieve ervaringen en dragen bij aan een positieve bedrijfscultuur. Help deze groep door templates te maken voor social posts, zodat ze deze makkelijk kunnen delen in hun eigen sociale netwerk. Geef ze wel de vrijheid om de templates te wijzigen naar hun eigen tone of voice. Autonomie en vertrouwen zijn hier belangrijk. Mocht je het nog niet hebben, dan is 2024 het jaar voor een aantrekkelijk referral programma. Het implementeren van een referral recruitment-programma betaalt zich snel terug. Want referral recruitment levert betere kandidaten op, het versnelt het wervingsproces en het draagt bij aan sterke en geloofwaardige employer branding. Beloon medewerkers voor het aanbrengen van talenten en wees ook hierin transparant. Bij de beloning wordt vaak gedacht aan een financiële beloning. Dit is altijd aantrekkelijk, maar kijk ook eens verder; wat past er bij de organisatie? Betrek ook je medewerkers! Houd het referral programma continu onder de aandacht via bijvoorbeeld interne nieuwsbrieven of posters.

 

Het jaar 2024 biedt ongetwijfeld nieuwe kansen en uitdagingen voor jouw recruitment team. Door te investeren in de bovenstaande onderwerpen, leg je een stevige basis voor een succesvol employer branding plan. Bouw aan een merkimago dat niet alleen talent aantrekt, maar ook bijdraagt aan een positieve werkomgeving en bedrijfscultuur. AdverStrategy wenst je veel succes en inspiratie in het komende jaar. Happy recruiting in 2024!

 

Wil je eens van gedachten wisselen over jouw employer brand? Neem contact op met een van onze strategen van AdverStrategy.