Cookieloos werven? Je kandidaten bereik je zo
20 november 2023
In 2024 mogen third party cookies en tracking cookies niet meer gebruikt worden. Dit is een gevolg van strengere wetgeving vanuit Europa. Ook willen kandidaten meer online privacy en geven ze steeds minder vaak consent op cookies. Hoe kun je als recruiter zonder cookies toch je kandidaten bereiken? Dat lees je in deze blog.
Dit verandert er met betrekking tot cookies
Met de invoering van de AVG in 2018 is de regelgeving voor cookies strenger en transparanter geworden. De nieuwe Europese Digital Service Act (DSA) scherpt een en ander nog verder aan. Alles om de digitale privacy van consumenten te beschermen. De DSA verbiedt onder meer het gebruik van third party cookies. Social media als Facebook en bijvoorbeeld Google plaatsen cookie tekstbestandjes waarin ze de voorkeuren van de gebruiker opslaan. Door het gebruik van deze cookies was het mogelijk om heel gericht op een doelgroep te adverteren. Ook kon je met cookies eenvoudig retargeten op een bepaalde doelgroep. Dat is vanaf 2024 niet meer mogelijk.
Welke gevolgen heeft dat voor online adverteren?
Het merendeel van de veelgebruikte internetbrowsers blokkeert al sinds 2018/2019 third party cookies. Alleen Chrome (van Google) stelt het afschaffen van cookies uit tot 2024. Daar komt nog bij dat 20% van de online bezoekers cookies weigert. Dat deel van je bereik loop je als online adverteerder dus sowieso mis.
En wat te denken van deze feiten:
- Kandidaten zijn zich vaker bewust van hun recht op privacy. 57% van de Nederlanders maakt zich zorgen over privacy (DDMA, Privacy Monitor 2021).
- De privacywetgeving is strenger geworden, waardoor het voor kandidaten makkelijker is om advertentiecookies te weigeren. Officieel moeten alle websites waar advertenties getoond worden nu al een ‘weiger alles’ keuze aanbieden. Als deze keuze er is, weigert 85% van de bezoekers de advertentiecookies.
- Veel browsers spelen hier al op in door cookies iedere 24 uur te refreshen. Een aantal browsers blokkeren zelfs alle third party cookies op voorhand, waardoor deze niet te gebruiken zijn door adverteerders.
Daarom cookieloos werven
Je kunt niet meer om cookieloos werven heen. Recruiters zullen hun advertentiebudgetten anders gaan inzetten. Adverteren zonder cookies betekent dat je je kennis van je doelgroep nog beter gaat benutten. Alleen dan kun je zichtbaar zijn op de sites die je kandidaten online bezoeken. Meer focus op umfeld en context dus. Ook kun je gebruik maken van paneldata die inzicht geeft in bepaalde voorkeuren van een doelgroep. Met die kennis worden jouw advertenties relevanter voor de ontvanger, wat tot hogere conversies kan leiden.
Doelgroep data kun je opbouwen op basis van het online gedrag van je bezoekers. Daarmee kun je je recruitment marketing optimaliseren. Want gebruik maken van first party cookies is nog wel toegestaan. Hiermee vraag je consent aan de bezoeker van je werken-bij-website bijvoorbeeld. Ook is het belangrijk dat je de nieuwste versie van Google Analytics (GA4) op de juiste manier hebt ingericht, zodat je de resultaten van je wervingscampagnes kunt blijven doormeten.
AdverOnline helpt je hiermee
Onze werken-bij-websites voldoen uiteraard aan deze nieuwe eisen. Bovendien kunnen wij je helpen met de inkoop van display en online video en contextueel targeten. Daarbij kun je kiezen uit meer dan 20 slimme categorieën om je doelgroep te bereiken. Ook zonder cookies!
Wil je meer weten over cookieloze recruitmentcampagnes? Neem snel contact op met een van onze arbeidsmarktspecialisten.