Employer Branding is geen rocket science

5 december 2023

Ja, die krapte op de arbeidsmarkt. Dat is toch wel een terugkerend thema binnen de arbeidsmarktcommunicatie de afgelopen jaren. En ondanks een lichte verbetering van de markt, verwachten wij weinig verandering op dit vlak voor 2024. Het gaat niet alleen om het aantrekken van de beste kandidaten, maar ook om ze te binden. Kun je als werkgever dan nog zonder employer branding?

 

Geen luxe maar overlevingsstrategie

Dat employer branding onmisbaar is in een extreem krappe arbeidsmarkt is natuurlijk geen nieuws meer. Naast je directe wervingsinspanningen gericht op het vervullen van je urgente vacatures, is employer branding niet langer een luxe, maar een noodzaak. Maar hoe zet je jouw organisatie nu echt goed neer als sterk merk? En hoe ga je kandidaten verleiden en aan je binden? Waarom willen mensen bij je werken?

 

Je bedrijfsimago bepaalt in grote mate waarom mensen héél graag (of soms ook juist níet) bij je willen werken. Een kandidaat kan niet even proefdraaien bij een nieuwe werkgever. Daarom is het wisselen van baan een complexe en impactvolle beslissing. De potentiële werknemer gaat af op de uitstraling van jouw werkgeversmerk en jouw belofte naar de medewerkers. Die moeten dan natuurlijk wel overeenkomen met de werkelijkheid binnen jouw organisatie, anders ben je je nieuwe medewerker zo weer kwijt.

 

Een nieuw vakgebied

In het NIMA Marketing Jaarboek 23/24 werd Employer Branding als Hot Topic benoemd. Employer branding gaat over de branding van je bedrijf als werkgever.  Mensen kiezen tegenwoordig niet meer voor een baan maar voor een werkgever die bij hun leven past. In hun waarden, hoe zij in de wereld staan, hun dromen en ambities. Dit gaat dus verder dan de primaire arbeidsvoorwaarden. Employer branding laveert tussen Marketing/Communicatie en HR, en verschilt niet veel van de traditionele consumentenmarketing en branding. Het gaat over strategie, beïnvloeding, communicatie en cultuur bouwen, over mensen. Dat doe je er niet zomaar even bij, dat vraagt om expertise. Bij AdverOnline hebben we dan ook een team met ervaren employer branding experts, onder ons label AdverStrategy.

 

De sleutel tot goed werkgeverschap

Ook al is employer branding voor veel organisaties nieuw, het is geen rocket science en beslist niet voorbehouden aan de grote multinationals. Je kunt klein beginnen en stap voor stap met je employer brand aan de slag gaan. Met een Employee Value Scan bijvoorbeeld, die snel inzicht biedt in hoe jij je als werkgever onderscheidt van de rest van de wereld. Een EVS wordt ingezet om de beste talenten te bereiken, te binden en te behouden.

 

Als je meer de diepte in wilt en een gefundeerde employer branding strategie wilt ontwikkelen, dan is een Employee Value Proposition de oplossing. Een EVP vormt de basis voor je werkgeversmerk en helpt je om tot een onderscheidende employer brand positionering te komen.

 

Wil je inzicht in jouw unieke waarde als werkgever?

Wij helpen je hier graag bij. Ons team van ervaren employer branding strategen kan je begeleiden bij elke stap van het proces. Van het uitvoeren van een Employee Value Scan tot het ontwikkelen van een Employee Value Proposition en een volledige employer branding strategie. Zo wordt ook jouw organisatie een aantrekkelijke werkgever met een sterk werkgeversmerk.

 

Wil je hierover eens van gedachten wisselen? Neem contact op met een van onze strategen van AdverStrategy.