Voor generatie Z start iedere zoektocht start met ChatGPT. Wat is het weer? Waar kan ik hier lekker eten? En ja, ook: dit is wat ik wil, zoek een baan die bij me past. Hoe zorg je ervoor dat AI jou zichtbaar maakt als antwoord op de prompt van ‘dit wil ik’? Kom in beeld bij Chat, dan ben je in beeld bij Gen Z.

 

Eerste stap: maak je werken bij-website en je vacatureteksten GEO-proof. 

Zoekmachines veranderen razendsnel. Waar we vroeger vooral dachten aan Google, geven nu ook AI-systemen als ChatGPT, Perplexity en Gemini antwoorden op vragen. Die antwoorden halen ze niet uit het niets – ze baseren zich op bestaande websites. En dáár wil je natuurlijk tussen staan. Dat is waar Generative Engine Optimization (GEO) om draait.

 

In de kern betekent GEO dat je schrijft voor mensen, maar ook zó dat slimme systemen je goed kunnen begrijpen. Dat begint met heldere, goed gestructureerde teksten: geen wollig verhaal, maar duidelijke uitleg, vragen en antwoorden. Een logische opbouw helpt AI om te ‘snappen’ waar je site over gaat. Je vacatureteksten moeten echt de kerninformatie omvatten, met een duidelijke functieomschrijving, locatie, het salaris (heel belangrijk!), de contractvorm en de vereiste vaardigheden. Vertel bovendien wie je bent en waarom je te vertrouwen bent.

 

Kort gezegd: GEO draait niet om trucjes, maar om helderheid, betrouwbaarheid en menselijkheid. Schrijf alsof je écht met iemand in gesprek bent – dan snappen de algoritmes je vanzelf ook.

 

Wist je dit? Maar liefst 68 procent van Gen Z gebruikt AI voor bijscholing, 42 procent gebruikt AI-tools bij het zoeken naar een baan. 51 procent zet AI in om problemen op het werk op te lossen.

 

Hoe vertel je je verhaal aan Gen Z?
Vanessa Backer, directeur van Adver-Online Group: “Generatie Z zoekt bedrijven die een positieve en authentieke cultuur bieden waarin ze zichzelf herkennen. Jonge mensen vinden flexibiliteit, maatschappelijke impact, diversiteit en inclusie belangrijk en ze willen bij hun werkgever kansen voor groei en ontwikkeling zien. Waar salaris altijd de nummer 1 trigger is geweest, zie je bij deze generatie dat werkplezier en mensgericht werken minstens zo belangrijk zijn. Sterker nog: ze verwachten van jou als werkgever dat je deze waarden omarmt en uitdraagt.”

 

Stigma: GEN Z is lui
Nee, Backer verzet zich sterk tegen dit stigma. “Gen Z is niet lui, maar geeft hard werken een andere betekenis. Als je hecht aan een je ‘work-life fluency’ en mentale gezondheid, wordt dat gezien als een cover voor luiheid – alsof jonge mensen niet hard willen of kunnen werken. Dat is niet waar. Deze nieuwe generatie lijkt ‘hard werken’ simpelweg te herdefiniëren. Betrokkenheid tonen door veel werkuren te maken is minder belangrijk voor Gen Z. Ze zoeken naar manieren om efficiënter te werken. Hun drang naar efficiëntie en de motivatie om iets betekenisvols bij te dragen, maakt Gen Z tot innovatieve, snel lerende denkers.”

 

Wees die mentor
Je kunt jezelf als werkgever bij Gen Z in beeld brengen door het bieden van mentorschap, begeleiding en groeimogelijkheden. Gen Z heeft vaak een korte spanningsboog en moeite met non-verbale en formele communicatie. Hier kunnen juist ‘oudere’ generaties een helpende hand bieden. Door toekomstonzekerheid zoekt Gen Z vaker houvast bij anderen, bij organisaties en wetenschap. Bied een antwoord op deze onzekerheden door waardevolle feedback, duidelijke carrièremogelijkheden en begeleiding te bieden! Tip van Backer: “Je kunt jonge werknemers introduceren aan een vaknetwerk, bijvoorbeeld via evenementen. Het helpt hen om meer verbondenheid te voelen en zich thuis te voelen binnen een branche.”

 

 

Onze tips op een rijtje:

  • Maak je werken bij-site en vacaturetekst GEO-proof
  • Vertel je verhaal en vind de aansluiting bij de waarden van Gen Z
  • Sta open voor de kracht van Gen Z en denk mee in hun manier van efficiënt werken. Je zult er zelf nog van leren!
  • Wees die mentor en geef jongeren een houvast

 

Kunnen we iets voor je betekenen? Of wil je gewoon eens 1-op1 praten over arbeidsmarktcommunicatie? Bel! 023-5530350.