Investeren in je werkgeversmerk duur? Verloop van personeel kost je meer
16 augustus 2024
Bij sommige organisaties leeft het idee dat investeren in een sterk werkgeversmerk weggegooid geld is. Want het levert niet direct, nú kandidaten op. Maar wist je dat een sterk Employer Brand niet alleen belangrijk is voor het aantrekken van nieuw talent, maar juist ook voor het behoud van jullie personeel? Een aantrekkelijk werkgeversimago draagt bij aan het gevoel van trots, verbondenheid en saamhorigheid bij medewerkers. Niet voor niets wordt er gezegd dat behoud van personeel het ‘nieuwe recruitment’ is.
Personeelsverloop onvermijdelijk?
Veel organisaties zien personeelsverloop als onvermijdelijk. Toch zijn de kosten van vroegtijdig verloop aanzienlijk en worden vaak over het hoofd gezien in de begroting. Hoe verhouden deze kosten zich tot de investeringen voor tevredenheid behoud van medewerkers?
Onderzoeken tonen aan dat de kosten van personeelsverloop gemiddeld 20% van een jaarsalaris bedragen. In sommige gevallen kunnen deze kosten zelfs oplopen tot meer dan 200% als de functie complexe vaardigheden of specialistische kennis vereist. Deze kosten betreffen recruitment, onboarding, uitstroom en indirecte kosten, zoals advertentiekosten, werving & selectie, inwerktijd door huidige medewerkers, eventuele vergoedingen aan de vertrekkende medewerker, verlaagde productiviteit tijdens de opzegtermijn en verlies van kennis en ervaring.
Meer onzichtbare kosten
Niet alle kosten van personeelsverloop zijn direct in cijfers uit te drukken. Veel kosten zijn verspreid over verschillende afdelingen en budgetten binnen de organisatie. Dat maakt het lastig om een totaaloverzicht te krijgen. Sommige kosten, zoals verlies van kennis en ervaring of schade aan de reputatie, zijn moeilijk te kwantificeren maar hebben wél een substantiële impact op de organisatie. Het lijkt vaak alsof organisaties dweilen met de kraan open. Door de oorzaken van verloop niet aan te pakken, blijven de kosten oplopen en wordt het probleem steeds groter.
De waarde van investeren in medewerkerstevredenheid
Een effectieve strategie voor het behoud van medewerkers begint met het grondig onderzoeken van de oorzaken van personeelsverloop. Dit doen wij door het in kaart brengen van de volledige employee journey en het versterken van jullie waardepropositie voor medewerkers. Investeren in werkplezier, carrièreontwikkeling en een sterke organisatiecultuur, verhoogt de medewerkerstevredenheid en verlaagt de kosten van verloop substantieel.
Wil je sparren over het aantrekkelijk positioneren van jullie organisatie voor huidige medewerkers? Neem contact op met een van onze strategen van AdverStrategy om samen te ontdekken hoe je de tevredenheid van je medewerkers kunt verhogen. Bel +31 (0)23 553 0350 of stuur een mail naar sbalai@adver-online.nl.