Jong talent gezocht voor Talentenregio
18 juli 2024
Overheidsorganisaties in Oost-Nederland kunnen zich aansluiten bij Talentenregio. Samen werken ze aan de ontwikkeling van medewerkers en delen ze hun kennis en expertise. Talentenregio werkt samen met AdverOnline ter ondersteuning van hun recruitment marketing activiteiten. Ook maken de deelnemende organisaties enthousiast gebruik van het Arbeidsmarktcommunicatie Platform van Adver-Online Group.
De uitdaging
Voor hun algemene traineeprogramma zoekt Talentenregio enthousiast talent met affiniteit voor werken bij de overheid. Ook zijn er vacatures voor een financieel traineeship. Naast het genereren van aanmeldingen voor de traineeships, zijn er ook koffiemomenten ingepland. Hier kunnen kandidaten – online of live – kennismaken met huidige trainees en vragen stellen. Met deze wervingscampagne wil Talentregio zoveel mogelijk jong talent bereiken en laten zien hoe leuk het is om voor de overheid te werken.
Doelstellingen van de campagne
Deze wervingscampagne is een succes als de volgende doelstellingen worden bereikt:
- Een brede zichtbaarheid realiseren voor Talentenregio onder een jonge, diverse en inclusieve doelgroep
- Aanmeldingen voor koffiemomenten genereren
- 20 kandidaten werven voor het algemene traineeship
- 8 kandidaten werven voor het finance traineeship
Profielen traineeships
De voorkeur gaat uit naar trainees met een diverse opleidingsachtergrond, zoals bestuurskunde, overheidsmanagement, HRM, MER, maar ook trainees met een sociale, ruimtelijke of fysieke achtergrond zijn welkom. Voor het financiële traineeship hebben kandidaten bij voorkeur een achtergrond op het gebied van financiën, accountancy, bedrijfskunde of economie.
Onze aanpak
Elke potentiële werknemer doorloopt een kandidatenreis ( candidate journey) die wij opdelen in de fasen See-Think-Do-Care, elk met een eigen boodschap en doel.
Deze wervingscampagne voor Talentenregio heeft twee conversiedoelen:
- Consider, het genereren van aanmeldingen voor een koffiemoment;
- Apply, het aantrekken van sollicitanten voor het traineeship.
Daarom richten we met onze communicatieboodschap op de Do-fase. De geselecteerde mediakanalen, targeting, call-to-actions en banners zijn strategisch gekozen op basis van een grondige doelgroepanalyse. Via verschillende social media en conversiekanalen, zoals Indeed en Google Search, sporen we kandidaten aan om direct op de vacature te reageren of zich aan te melden voor een koffiemoment.
Resultaten per doelstelling
Meta en Snapchat laten veel traffic zien op deze campagne. De jonge doelgroep is vooral goed bereikt met Snapchat en Instagram. Hoewel Google Search een lager bereik heeft, trekt dit kanaal wel een actiegerichte en kwalitatief goede doelgroep aan. Vanuit onze ervaring weten we dat de meeste aanmeldingen doorgaans via Google Search komen.
Deze advertenties zijn meer dan 1,5 mio vertoond aan de doelgroep en hebben in totaal 7.500 klikken voor de koffiemomenten opgeleverd. Met name Meta Stories, Seamless Image L en Mobile Display leverden veel traffic en klikken op.
Voor deze campagne hebben we geput uit onze ervaringen met vergelijkbare campagnes voor een jonge doelgroep. We weten ondertussen precies welke instellingen nodig zijn om jong talent en afgestudeerden te bereiken. Daarom heeft deze campagne in totaal 1 mio+ vertoningen en maar liefst 9.500 klikken opgeleverd. Vooral de Facebook feed en Meta stories zorgden voor veel kliks.
Voor deze campagne kozen we een langere looptijd, omdat de doelgroep lastiger te bereiken is. De kosten per klik (CPC) zijn bovendien soms bijna vier keer hoger dan die voor de algemene doelgroep. Daarom gebruiken we hier “brede targeting” zoekwoorden, zodat de advertenties ook worden getoond bij verwante zoekopdrachten. Onze optimalisatie om zoveel mogelijk relevante klikken binnen het budget te verkrijgen, leveren een mooi resultaat: 8.650 klikken. Vooral Snapchat leverde veel traffic en kliks op. Op Meta Stories was veel minder traffic, toch was dit kanaal goed voor een groot deel van de kliks.
In totaal zijn er 350 aanmeldingen binnengekomen. Wij zijn trots op de behaalde resultaten en de klant is superblij getuige hun reactie:
Learnings & tips
In de Koffiemoment-campagne had Google Search overlap in zoekwoorden met de campagne voor algemene kandidaten. Ons advies is om deze campagnes in de toekomst niet tegelijkertijd te laten draaien.
Op Facebook zijn veel mensen bereikt buiten de leeftijdsgroep voor deze campagne. Desondanks converteert dit kanaal, samen met Stories en Instagram, altijd goed. Bovendien delen oudere gebruikers deze advertenties vaak, zodat de doelgroep via een omweg toch bereikt wordt. Voor ons genoeg redenen om Facebook toch in te zetten als we een jonge doelgroep willen bereiken.
Ten slotte adviseren wij om de meetmethodes voor de website verder te optimaliseren, zodat de effectiviteit per kanaal beter kan worden geanalyseerd en budgetten voor wervingscampagnes in de toekomst nog efficiënter kunnen worden benut.
Wil je eens vrijblijvend sparren met een van onze arbeidsmarktexperts over hoe jij jong talent succesvol kunt bereiken? Neem snel contact op. Bel ons op +31 (0) 23 553 0350 of stuur een mail naar sales@adver-online.nl.