Social media bieden wervingskansen voor recruiters in 2025
Ben je als recruiter al bezig met je online wervingsstrategie voor komend jaar? Social media blijven een onmisbare tool voor recruitment. De nieuwe cijfers van het Nationale Social Media onderzoek van Newcom bieden jou als recruiter nieuwe inzichten om je strategie voor 2025 aan te scherpen. Hieronder vind je de belangrijkste trends en tips om deze effectief in te zetten voor werving.
Zes opvallende social media trends
1. Social Media zijn overal
Meer dan 14 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media. Gemiddeld besteden we bijna twee uur per dag aan social media op gemiddeld vier tot vijf platforms.
2. Grote platforms blijven populair
Koplopers blijven WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn met groeiende aantallen gebruikers. Deze social media zijn heel geschikt om gericht te werven, zeker in sectoren waar kandidaten actief zijn op meerdere kanalen.
3. Dagelijks gebruik neemt toe
X (Twitter), Instagram en Tiktok blijven groeien in het dagelijks gebruik, waardoor ook passieve kandidaten vaker benaderbaar zijn.
4. Threads blijkt een eendagsvlieg
Dit platform was even populair. Inmiddels zijn 400.000 gebruikers afgehaakt en komen er komen nauwelijks nieuwe gebruikers bij.
5. Jongeren geven voorkeur aan Snapchat en Tiktok
Onder tieners zijn Snapchat en TikTok de grote winnaars. Wie jong talent wil werven, adverteert op deze social media. BeReal is onder tieners en twintigers over zijn hoogtepunt heen; het aantal dagelijkse gebruikers is met een kwart gedaald.
6. Toenemende zorgen over mentaal welzijn
Ruim zes miljoen Nederlanders ervaart social media als een risico voor ons mentaal welzijn. Twee miljoen voelen zich door het gebruik van social media zelfs minder gelukkig. Dit kan impact hebben op de werkbeleving en welzijn van (potentiële) werknemers.
Grootste social media stijgers en dalers
Voor een converterende wervingscampagne is het belangrijk de juiste kanalen te selecteren. Houd daarom rekening met deze onderzoeksresultaten. Vorig jaar verloren ze nog gebruikers, maar in 2024 groeit LinkedIn met een half miljoen nieuwe gebruikers. Ook Instagram en Tiktok blijven nieuwe gebruikers toevoegen. X maakt een comeback, terwijl Threads (van Instagram) juist gebruikers verliest; één op de drie gebruikers is gestopt met dit platform.
Ook bij Snapchat en Pinterest lopen fans weg, terwijl het aantal dagelijkse pinners toeneemt. Bovendien wordt Pinterest steeds vaker ingezet als zoekmachine platform. BeReal is minder populair bij tieners en twintigers, groei komt vooral uit de doelgroep van 30-39 jaar.
Gebruiksduur en voorkeur social media per leeftijdsgroep
Het gebruik van socials neemt nog steeds toe, waarbij vooral de jongere doelgroepen zijn actiever geworden op social media. Millennials en Gen-Z zijn bovendien langer actief met een bestedingstijd van 161 minuten per dag (dat is 2 uur en 41 minuten!).
De jonge doelgroep van 15t/m 19 jaar is vooral bezig met TikTok, terwijl Instagram het populairste platform is bij twintigers. Facebook heeft een trouwe schare van dagelijkse gebruikers, maar verliest aan relevantie onder jongeren.
Aantal gebruikte social media platforms
Het aantal Nederlanders vanaf 15 jaar en ouder dat social media gebruikt blijft toenemen. Alle leeftijdsgroepen zijn langer actief met gemiddeld 115 minuten. Het aantal gebruikte social media platforms ligt op 4,4 per persoon. Dit is gelijk aan het gemiddelde van 2023.
Nu je weet waar je doelgroep zich bevindt online, kun je met deze inzichten een spot-on wervingsstrategie voor 2025 ontwikkelen!
Wil je vrijblijvend sparren
met één van onze arbeidsmarkt consultants? Neem snel contact op. Bel +31 (0)23 553 0350 of stuur een mail naar info@adver-online.nl.