‘Techniekbedrijven schreeuwen om meer personeel, maar zien tienduizenden vakmensen vertrekken’. Het was deze week de kop van een artikel in een landelijk dagblad. Bij AdverOnline worden we hierdoor enorm getriggerd, want we denken graag in mogelijkheden en niet in beperkingen. Of zoals directeur Vanessa Backer het formuleert: ‘Wakker worden!”

“Deze sector heeft stilgestaan en moet ‘wakker worden’ oftewel in beweging komen en zich gaan inleven in de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt: Generatie Z (jongeren geboren tussen 1997 en 2012) . Deze generatie jongeren heeft bij de meerderheid van de werkgevers nog steeds geen goede reputatie en dit is onterecht in mijn ogen”, vindt Backer. “Ze zijn niet lui of egocentrisch of per definitie jobhoppers. Jonge mensen willen gewoon niet stilstaan, ze zijn gretig en willen blijven ontwikkelen. Laat dan als bedrijf zien wat je in huis hebt. Techniek is een prachtig vakgebied, met zoveel mogelijkheden. Je moet bij Gen Z alleen de bereidheid willen tonen om op hun level te schakelen. Hier liggen gouden kansen.”

Shift
De technieksector moet nu echt in beweging komen. Veel jongeren vertrekken binnen twee jaar. Waarom? Omdat de technieksector niet is meegegroeid is naar een werkomgeving die aansluit bij de unieke behoeften en verwachtingen van de jonge generatie. “Durf in de spiegel te kijken. Deze generatie is ons werkkapitaal van morgen. De leiders en managers van vandaag moeten een shift maken in hun denkwijze, houding en waarden, om deze groep beter te gaan begrijpen. Door meer te focussen op de behoeften en wensen van jongeren, niet alleen in de wervingsstrategie maar gedurende de hele employee journey, trek je medewerkers aan die langdurig blijven.”

Groei
Wat zijn concreet enkele van de meest belangrijke drijfveren van Generatie Z? “Persoonlijke en professionele groei”, zegt Backer stellig. “Jonge mensen willen zichzelf blijven ontwikkelen, nieuwe vaardigheden leren en hun carrière vormgeven. Zorg dus daarom voor een omgeving waarin leren centraal staat. Dit kan variëren van traditionele trainingen tot innovatieve mentorprogramma’s waarbij ze worden begeleid door ervaren techniekcollega’s. Het is belangrijk om al vroeg in de candidate journey een helder en aantrekkelijk carrièrepad te presenteren. Met doorgroeimogelijkheden en realistische perspectieven. En heel belangrijk: kom deze ook na!”

Besmettelijk
Generatie Z is de toekomst van de werkvloer. Door nu in te spelen op hun behoeften en verwachtingen, bouw je aan een organisatie die niet alleen aantrekkelijk is voor jong talent, maar ook toekomstbestendig. En wie weet inspireren deze jonge collega’s met hun frisse blik op werk ook andere generaties om mee te bewegen. Dat is de kracht van een inclusieve en dynamische werkcultuur.

Wil je eens sparren met Vanessa Backer over dit onderwerp? Doet ze graag en met heel veel passie. Bel (023-5530350) of stuur een berichtje via info@adver-online.nl naar AdverOnline.