Bereik generatie Z met influencer recruitment

1 december 2022

Influencer marketing, wie kent het niet. Veel organisaties zetten influencer marketing in om hun producten en diensten via social media bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Nog steeds wordt er veel gebruik van influencer marketing gemaakt, reden hiervoor is: 

 

1. Influencers overtuigen de doelgroep

De doelgroep gelooft de influencer en wil zich vereenzelvigen met de influencer. De influencer wordt als betrouwbaar gezien. Dit zorgt ervoor dat de influencer een ambassador wordt van het product of dient.

 

2. Influencers creëren unieke content

Influencers zijn authentiek en creëren mooie content over producten en diensten waar zij in geïnteresseerd zijn. Hierdoor wordt de boodschap overtuigender bevonden door de doelgroep.

 

3. ROI van influencer marketing is goed te berekenen en hoger dan bij traditionele marketing campagnes.

 

Nieuw! Influencer recruitment

De vraag is, kun je influencer marketing inzetten voor recruitment? Het antwoord hierop is volmondig ja. Aangezien influencers al lange tijd bestaan en door steeds meer organisaties worden ingezet is deze vorm van producten en diensten onder de aandacht brengen volwassen geworden. De content die influencers produceren is steeds meer afgestemd op de behoefte van een organisatie en kan voor alles worden ingezet, niet alleen voor producten en diensten, maar ook om je werkgeversmerk onder de aandacht te brengen en vacatures te promoten. Influencer recruitment is inzetbaar voor alle bedrijven, in alle branches en in alle markten.

 

Kanalen en bereik

Influencers hebben een groot bereik en ook niet onbelangrijk: mensen volgen een influencer vrijwillig, ze kijken echt uit naar nieuwe content van een influencer. Er zijn verschillende influencers. Je hebt heel generieke, maar ook influencers die over een specifiek onderwerp content maken. Nederland kent ongeveer 8.000 influencers. Dit maakt de volgers heel divers met specifieke interesses en wat ook heel interessant is, is de doelgroep die een influencer bereikt. Door het inzetten van diverse influencers op verschillende kanalen bereik je dus ook een grote en diverse doelgroep.

De belangrijkste kanalen die gebruikt worden door influencers zijn Instagram, YouTube en TikTok. Waarbij Instagram het meest gebruikt wordt, YouTube het duurst is en TikTok het meest opkomende kanaal.

 

(Jonge) Doelgroep bereiken

Het is en blijft lastig om nieuwe medewerkers te vinden en helemaal om de jonge doelgroep (Generatie Z) te bereiken. Bij deze doelgroep, generatie Z de échte digital natives, gaat het vooral om prikkelende snelle content. Een mooi en gelikt design is zowat belangrijker dan inhoud. De content moet snel, prikkelend en bewegend beeld zijn, waarbij je weinig tot niets hoeft te lezen. Dit kan je bereiken door influencers in te zetten voor je arbeidsmarktcampagnes. De influencers weten hoe ze een boodschap moeten overbrengen bij de doelgroep en de content die zij creëren is alles behalve statisch en saai.

 

Voordelen van influencer recruitment

De tijd waarin jij honderden sollicitaties binnenkreeg op elke vacature die je plaatste is voorbij. Vanuit onderzoek weten we dat kandidaten hebben minder vertrouwen in recruiters tegenover vroeger. Maar hoe overtuig je kandidaten dan wel? Het antwoord is ‘influencer recruitment’. Wat zijn dan zoal de voordelen, vraag je je misschien af…we hebben hier enkele opgesomd.

 

  1. Groot bereik
    Er bestaan enorm veel vacaturesites, waardoor de kans klein is dat relevante kandidaten je vacature zullen vinden. Influencers, daarentegen, hebben een enorm bereik bestaande uit mensen die hun content actief en vrijwillig consumeren. Wat zij posten is persoonlijke content waar hun volgers vrijwillig naar kijken.
  2. (Jonge) Doelgroep aantrekken
    De Millennials/generatie Z bestaan uit jonge en creatieve digital natives die de technieken van vandaag helemaal in de vingers hebben. Maar hoe bereik je deze doelgroepen? Simpel, door deze technieken in te zetten! Deze twee generaties worden dagelijks ondergedompeld door content van hun favoriete influencers, hét moment dus om influencers in te zetten voor je recruitment vraagstukken.
  3. De boodschap
    Als ervaren content-creators zijn influencers een kei in het op de juiste manier brengen van een boodschap. Geef influencers (ook wel genoemd ‘jobfluencers’) de kans om jouw vacature op hun manier over te brengen naar hun doelgroep en voor je het weet heb je de perfecte kandidaat aangenomen.

 

AdverOnline biedt influencer recruitment

AdverOnline weet de Millennials/generatie Z  vanaf nu nog beter te bereiken! Om ervoor te zorgen dat AdverOnline zijn klanten kan voorzien in het inzetten van influencer recruitment zijn we een samenwerking aangegaan met The Jobfluencers Agency, het eerste en winning arbeidsmarkt influencer bureau van Europa. The Jobfluencers Agency heeft meer dan 2.1 miljoen influencers uit heel Europa in zijn database, waardoor er voor elke organisatie altijd een geschikte influencer te vinden is. Samen met deze partij ontwikkelen we zowel awareness- als wervingscampagnes met een flinke dosis creativiteit en de juiste technologie.

Kortom, wil jij op een betrouwbare manier de jonge generatie bereiken met content die deze generatie écht aanspreekt, dan is influencer recruitment een must om op te nemen in je recruitment strategie.

Wil jij weten wat influencer recruitment voor jou kan betekenen? Lees hier meer over influencer recruitment of neem dan contact met ons op.