Data driven recruitment

Data driven recruitment? Onderschat de kracht van de mens niet!

Er zijn tegenwoordig ontelbaar veel tools beschikbaar die het recruitmentproces automatiseren en de succeskansen van kandidaten kunnen voorspellen. Artificial Intelligence (Al) dringt steeds dieper de recruitmentwereld binnen en ook de Applicant Tracking Systems (ATS) die recruiters gebruiken, worden steeds geavanceerder. Door middel van interne en externe data proberen zij de best mogelijke kandidaten te vinden voor jouw vacature.

Data driven recruitment is de toekomst, dat is duidelijk. Maar is de recruiter in de toekomst dan helemaal overbodig? Zeker niet! Lees verder en ontdek wat de kracht van de mens is binnen recruitment. 

Lees ook: De Employee Lifecycle: hoe speel je in op verschillende levensfases + skills?

De kracht van de mens

AI is in staat data sneller te analyseren dan de mens en maakt het proces een stuk eenvoudiger, daar is geen twijfel over mogelijk. Toch is de menselijke factor ontzettend belangrijk in het recruitmentproces. Want hoe slim AI ook is, het heeft geen gevoel. En dat is nu juist onmisbaar als recruiter. De kandidaat die precies aan de eisen voldoet, is immers niet altijd de beste match voor jouw bedrijf.

Natuurlijk is het belangrijk dat de werknemer een bepaald opleidingsniveau heeft, een minimum aantal jaar werkervaring heeft en over diverse vaardigheden beschikt. Toch is het net zo belangrijk dat de persoonlijkheid van de kandidaat goed binnen het team past.

Daarbij kun je niet alle kwaliteiten meten met behulp van een cv. Iemand kan wel schrijven dat hij communicatief vaardig en empathisch is, maar dit weet je pas zeker als je diegene één op één gesproken hebt. Menselijke interactie is daarom cruciaal bij het selecteren van de juiste kandidaat.

Vind de juiste balans

Moet je dan maar helemaal afscheid nemen van data driven recruitment? Absoluut niet!

Een aantal aspecten binnen het recruitmentproces kun je gemakkelijk overlaten aan de technologie. Zo kun je standaard communicatie eenvoudig automatiseren. Probeer de balans te vinden tussen data en de mens, zodat je van beide kanten de vruchten plukt. Hoe je deze twee optimaal combineert, lees je hieronder!

Data driven recruimtent combinatie data en de mens
Bron: MarTech Today

Werving

Tijdens de werving wordt de kracht van data duidelijk. Recruitment software is in staat in een handomdraai de meest relevante kanalen te vinden om jouw vacatures op te promoten. Het uitsturen van de vacatures kun je ook gemakkelijk toevertrouwen aan technologie. De software kan zelfs het aantal sollicitanten voorspellen voor jouw vacature met predictive hiring.

Daarbij kun je via een realtime dashboard vaak ook direct een overzicht zien van de resultaten, zoals met HROffice Insights. Hierbij maken wij jouw campagne meetbaar, zodat we de resultaten grondig kunnen analyseren. Zo zien we bijvoorbeeld op welk device de kandidaten de campagne bekijken en waar de kandidaten vandaan komen. Op basis van deze informatie kunnen we de campagne optimaliseren, zodat je advertentie nog effectiever is.

Het structureren en interpreteren van deze data is juist weer weggelegd voor de mens. Natuurlijk zijn er tools die ons hierbij helpen, maar uiteindelijk heeft de mens de controle. Het is aan ons om op basis van gestructureerde data nieuwe inzichten en patronen te ontdekken en op basis hiervan campagnes te optimaliseren.

Selectie

Online tools zijn vooral ideaal bij het analyseren van grote hoeveelheden data. Zo zijn Applicant Tracking Systems heel goed in staat om een eerste selectie van de kandidaten te maken, zodat alleen geschikte potentiële kandidaten overblijven.

Na de eerste selectie komt de kracht van de mens goed van pas. Breng het aantal kandidaten dat de tool heeft geselecteerd nog verder naar beneden en laat hierbij je gevoel zeker meespelen. Heb je nog maar een paar kandidaten over? Nodig deze dan uit voor een persoonlijk gesprek.

Met menselijk contact kun je veel over een persoon achterhalen, meer dan via een cv. In een gesprek wordt bijvoorbeeld duidelijk of de persoonlijkheid van de kandidaat binnen het team en de cultuur van de organisatie past. Wat een online tool ook niet heeft, is een onderbuikgevoel. Ons gevoel is namelijk een belangrijke indicator bij het bepalen of een kandidaat wel of niet binnen het bedrijf past.

Natuurlijk moet niet alleen de werkgever, maar ook de kandidaat er een goed gevoel bij hebben. Voor de kandidaat is het lastig om op basis van een vacature te beoordelen of de bedrijfscultuur en de werksfeer goed bij hem of haar past. Een sollicitatiegesprek is dus ook een kans voor de kandidaat om een kijkje op de werkvloer te nemen.

Lees ook: Personeel werven? Houd rekening met push- en pullfactoren

Adver-Online: jouw recruitment bureau

Hulp nodig bij je recruitment? De experts van Adver-Online helpen je graag de ideale kandidaat te vinden door de krachten van data en de mens te bundelen. Neem contact op en vraag naar de mogelijkheden!

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on email