Vergrijzing op de arbeidsmarkt

20 februari 2023

Onze beroepsbevolking is in een hoog tempo aan het vergrijzen maar wat betekent dit voor jouw organisatie? In 2022 bedraagt het aantal 65-plussers in Nederland 3.572.000. Daarmee is nu 1 op de 5 Nederlanders ouder dan 65 jaar. Het aantal ouderen blijft toenemen en naar verwachting stopt deze vergrijzingstrend pas na 2040. Veel babyboomers staan op dit moment aan de drempel van hun pensioen. Daarom is het belangrijk om de impact van de vergrijzing binnen jouw organisatie goed in kaart te hebben. Door hier op tijd op in te spelen voorkom je de plotselinge klap van het verlies van kennis en ervaring en zijn de plekken tijdig opgevangen.


Wanneer
de organisatie al een aantal jaar bestaat, is de kans groot dat je flink wat medewerkers hebt die de komende jaren met pensioen gaan. Omdat deze groep al een langere tijd in de organisatie zit, beschikken zij ook over een flinke bak aan kennis en ervaring. Ook wanneer je niet veel oudere mensen in dienst hebt, zul je toch ook rekening moeten houden met de vergrijzing binnen deze krimpende arbeidsmarkt. Werkgevers
moeten namelijk in een steeds kleinere vijver vissen voor het vinden van geschikt personeel. Met de vergrijzing in volle gang neemt de strijd om het vinden, binden en boeien van nieuwe medewerkers toe. Dit vraagt om een strategische en doelgroepgerichte aanpak.


Hoe speel je in op vergrijzing?
 

Employer Branding
Zodra je de vergrijzing hebt geaccepteerd, is het moment daar om te kijken welke kansen en uitdagingen er voor jouw organisatie zijn. Allereerst is het belangrijk per direct jouw werkgeverschap in kaart te brengen door aan de slag te gaan met Employer Branding. Wanneer (potentiële) nieuwe medewerkers jou als goede werkgever ervaren, zullen ze uiteindelijk langer in dienst blijven, minder verzuimen en als ambassadeur voor jouw organisatie dienen. Employer Branding werkt twee kanten op. Het bevordert namelijk niet alleen het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar ook het behouden van je huidige medewerkers. 


Doelgroep analyse
Vervolgens wil je antwoord op de vraag ‘wie is mijn doelgroep nou precies?’. Krijg inzicht in de belangrijkste informatie over jouw doelgroep, zoals de achtergrondkenmerken, wervingshaalbaarheid en bereikbaarheid met een doelgroep analyse. Door het inzetten van doelgroeponderzoek zorg je voor efficiënter werven van de juiste kandidaat. Door inzicht te krijgen in je doelgroep vind en bereik je schaars talent, verbeter je je arbeidsmarktcommunicatie en zet je de meest effectieve media- en wervingskanalen in. Je beheert je verwachtingen van kandidaten, vacaturehouders en opdrachtgevers op een professionele manier.


Jobposting & Jobmarketing
 

Ook kan je je richten op Jobposting & Jobmarketing. Dit is de manier voor als je de ideale kandidaten zoekt, moeilijke vacatures of veel vacatures hebt. Hiervoor adviseren wij om de vacatures op jobboards te plaatsen en dit te combineren met online display advertising en social media recruitment. Wanneer je doelgroep analyse naadloos aansluit op de jobmarketing trek je niet alleen genoeg, maar ook precies de juiste kandidaten aan.


Is jouw organisatie voorbereid op de toenemende vergrijzing? AdverOnline biedt de juiste handvatten waarmee jij de komende jaren kan positioneren als een interessante werkgever voor jouw doelgroep. Wij staan voor je klaar met alles wat er nodig is om jouw (jonge) doelgroep in kaart te brengen en jouw werkgeversmerk te versterken. We helpen je graag met doelgroeponderzoeken, Employer Branding, Jobposting & Jobmarketing (met gerichte online-campagnes) en carrière-websites.
Meer weten? Kijk dan hier