Recruitment tips - ideale kandidaat

4 recruitment tips voor het werven van de ideale kandidaat

Je bent al een tijdje op zoek naar een nieuwe werknemer voor die ene openstaande functie, maar het lukt je maar niet om de ideale kandidaat te vinden. Hoe kan dat?

Het is lang niet altijd makkelijk om een goede sollicitant te vinden. Je zoekt iemand met genoeg werkervaring en de juiste vaardigheden. Daarbij wil je natuurlijk ook dat de persoon goed in het team past. Hoe pak je dit aan? Wij geven je 4 recruitment tips en tricks voor het werven van de ideale kandidaat!

Tip 1: Schets een duidelijke candidate persona

Ieder wervingsproces begint met een doelgroeponderzoek. Je onderzoekt wie je wilt bereiken en hoe je ze kunt bereiken. Om een duidelijk beeld te schetsen van de kandidaten die je wilt bereiken, is het aan te raden om een candidate persona, ofwel kandidaatprofiel, op te stellen.

Candidate persona template
Bron: Zoominfo

Een candidate persona is een omschrijving van jouw ideale kandidaat. Je neemt dus een fictieve kandidaat in gedachten die aan al jouw eisen voldoet en werkt dit gedetailleerd uit in een persona. Je benoemt onder andere relevante werkervaring, vaardigheden, carrièredoelen en push- en pullfactoren

Lees ook: Personeel werven? Houd rekening met push- en pullfactoren

Door dit persona zo specifiek mogelijk voor één kandidaat uit te werken, heb je, samen met de rest van het team, een goed beeld van de ideale kandidaat voor de functie. Zo wordt het schrijven van een passende vacaturetekst een stuk gemakkelijker!

Tip 2: Schrijf een wervende vacaturetekst

Heb je een candidate persona opgesteld? Dan is het tijd om een wervende vacaturetekst te schrijven.

Nu je jouw ideale kandidaat goed voor ogen hebt, weet je precies hoe je je vacature op deze persoon kunt richten. Je weet immers welke eisen je aan de kandidaat stelt wat betreft opleidingsniveau, werkervaring en competenties. Daarbij helpen de push- en pullfactoren je om de kandidaat te overtuigen om te solliciteren. Is de werksfeer bijvoorbeeld erg belangrijk voor jouw doelgroep? Geef hier dan zeker aandacht aan in je vacature of breng de sfeer over met behulp van een vacaturevideo. Zo speel je optimaal in op de specifieke behoeften van jouw doelgroep.

Wil je de ultieme vacaturetekst schrijven voor jouw doelgroep? Download de gratis whitepaper ‘Zo schrijf je een succesvolle vacaturetekst’!

Tip 3: Investeer in je employer brand

Je hebt een candidate persona opgesteld, een aansprekende vacaturetekst geschreven en de vacature uitgezet via de juiste wervingskanalen. Maar hoe zorg je ervoor dat je jouw bedrijf goed op de kaart zet en je jezelf onderscheidt van concurrenten? Het doel is natuurlijk dat de sollicitanten ook daadwerkelijk solliciteren. Het antwoord: employer branding.

Employer branding is belangrijk, omdat je daarmee toekomstige werknemers een goed beeld geeft van de cultuur van de organisatie. Een investering in je employer brand betaalt zich altijd terug. Een kandidaat is namelijk eerder geneigd om te solliciteren bij een bedrijf dat transparant is over de cultuur op de werkvloer. Twijfelt een kandidaat over twee organisaties, kan de employer branding hem of haar over de streep halen.

Vraag aan je huidige medewerkers wat volgens hen het bedrijf zo leuk en uniek maakt en communiceer dat naar toekomstige medewerkers. Waar zijn je medewerkers trots op en wat waarderen ze in het bedrijf? Beantwoord deze vragen in je employer brand.

Lees ook: Data driven recruitment? Onderschat de kracht van de mens niet!

Tip 4: Selecteer kandidaten op basis van een online assessment

Heb je reactie gehad van een aantal kandidaten? Dan begint het selectieproces. Laat je hierbij ondersteunen door een online assessment.

Een online assessment geeft je inzicht in de persoonlijkheid, het gedrag en de capaciteiten van de kandidaat. Op basis van deze informatie kun je een weloverwogen beslissing maken bij het selecteren van de kandidaten. Zo weet je zeker dat jij de beste kandidaat binnenhaalt!

Behoefte aan meer recruitment tips of heb je hulp nodig bij je recruitmentprocessen? Adver-Online heeft alles in huis om jouw ideale kandidaat te werven. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op!

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on email