AOL13

Versterk je werkgeversmerk met een geoptimaliseerde EVP

De arbeidsmarkt kenmerkt zich al enkele maanden door krapte (CBS, 2021). Iets dat direct gevolgen heeft voor jou als werkgever. Want krapte betekent een uitdaging in het vinden, behouden en aantrekken van nieuw talent. De hoogste tijd om je Employee Value Proposition (EVP) eens goed onder de loep te nemen en je werkgeversmerk aan te scherpen.

Vraag jezelf af: waar sta ik als bedrijf voor en wat heb ik mijn (toekomstige) medewerkers te bieden? Lees in deze blog de top tien fouten die bedrijven maken bij de ontwikkeling van hun EVP, voorkom ze met handige tips van onze experts en versterk je werkgeversmerk.

Vermijd de volgende tien fouten bij de ontwikkeling van EVP

Bedrijven vergeten doelen te stellen

Je EVP is een belangrijk middel voor een goede employer branding strategie. In de praktijk blijkt echter dat bedrijven hier geen doelen aan stellen. Zij zien dit vaak als doel op zich en niet als middel om hun employer brand mee te versterken. Verwerk onder andere je USP’s in je waarde propositie. Wees transparant en duidelijk. Zo weten huidige en potentiële medewerkers wat ze in ruil voor hun werk kunnen verwachten. Het komt nog vaak genoeg voor dat bedrijven vergeten doelen te stellen, waardoor niet duidelijk is wat ze nu echt willen bereiken. Vraag jezelf te allen tijde af of je EVP op een positieve manier bijdraagt aan je HR-plan en stel hier de juiste doelen bij.

Employer brand sluit niet aan bij customer brand

Je wilt de buitenwereld laten zien waar je als bedrijf voor staat. Je kunt niet iets uitstralen wat je niet bent. Als je niet klantgericht bent, kun je dat dus ook niet uitdragen naar je klanten. Het zijn juist de medewerkers die dag in dag uit je producten en diensten leveren.

Het begint met je medewerkers laten zien waar je voor staat. Zodra zij betrokken genoeg zijn, dragen zij op hun beurt naar klanten toe waar je bedrijf voor staat. Daarom is het van belang dat je waardepropositie en employer brand aansluiten op je customer brand.

Geen KPI’s of ROI geïmplementeerd

Meten is weten. Een goed geïmplementeerde EVP bespaart geld en levert geld op voor je bedrijf. Je kunt geen doelen behalen die je niet opstelt en je kunt niet verbeteren wat je niet nauwkeurig meet. Met focus creëer je richting. Door KPI’s of ROI te implementeren bij het opstellen van je EVP, maak je resultaten meetbaar. Zeker niet vergeten dus!

Benieuwd hoe je ROI kunt implementeren voor het meten van recruitment? Lees hier hoe je recruitment effectief ROI meet

Gebrek aan buy-in op senior niveau

Hoewel Human Resources de EVP en implementatie ervan kan aansturen, is er vanaf dag één investering nodig op senior niveau. Dit kan financieel of door bredere ondersteuning. Buy-in op senior niveau zorgt voor meer steun, wanneer een plan misloopt. Buy-in wil zeggen dat mensen een specifiek concept of een bepaalde handelswijze accepteren. En laten bedrijven nu net vergeten om het senior managementteam bij het proces te betrekken. Medewerkers staan eerder achter plannen waar het management open over communiceert en zelf ook achter staat. Vergeet dus niet het senior managementteam bij het proces te betrekken.

Gebrek aan buy-in van belanghebbenden

Je EVP is de overkoepelende intentieverklaring van waar je als werkgever voor staat. Later in het traject zullen klanten, medewerkers en andere belanghebbenden de EVP moeten begrijpen en ondersteunen. Bedrijven maken vaak belangrijke keuzes voor hun medewerkers in plaats van deze samen met het team te maken. Of ze betrekken hun medewerkers niet op de juiste manier. Vraag wat er wel of niet werkt aan het plan of wat de kansen en bedreigingen zijn, die je over het hoofd ziet.

Vraag dus niet: ‘Wat denkt iedereen?’. Medewerkers hebben de neiging te antwoorden hoe ze denken dat ze moeten antwoorden. Dit komt vaak door angst om iets verkeerds te zeggen of omdat ze niemand op zijn tenen willen trappen. Zorg ervoor dat je, je medewerkers hoort, maar vooral dat je naar ze luistert. Medewerkers zijn namelijk je belangrijkste ambassadeurs en communiceren veel naar klanten. Je streeft naar een goede service vanuit je medewerkers naar klanten, dus begin met een goede service vanuit het bedrijf naar je medewerkers.

‘Zelfgemaakt’

Met ‘zelfgemaakt’ doelen we op onnauwkeurigheid en gebrek aan objectiviteit. Het ontwikkelen van een EVP is niet zo eenvoudig als het lijkt. Professionals zijn hiervoor getraind en daarom nodig voor het bedenken van een effectieve employer branding. Bedrijven hebben de neiging om goedbedoelende amateurs bij het proces te betrekken, om samen ‘iets te bedenken’ en uit te werken. Uiteraard maak je gebruik van interne input vanuit het team, maar voor vaardigheden en optimalisatie van je EVP zijn specialisten nodig.

Onvoldoende onderzoek

De beslissingen die bedrijven maken voor het ontwerpen van een EVP baseren zij op kennis en feiten. Vaak ontbreekt gronding onderzoek naar push- en pullfactoren, wat juist hard nodig is. Bevindingen op basis van werknemersonderzoeken, 1-op-1 gesprekken met de belangrijke stakeholders en focusgroepen zijn al voldoende. Ook concurrentieanalyses, mystery shopping en gesprekken met voormalige medewerkers kun je hieraan toevoegen.

Niet met of voor medewerkers, maar door medewerkers

Betrek medewerkers in het proces en houd in gedachten dat je, je employer branding en EVP juist op hen richt. Of het nu gaat om een medewerker van Human Resources of Marketing, het is funest om medewerkers zonder enige kennis bij het proces te betrekken. Je wilt absoluut vermijden dat medewerkers het proces uitvoeren, zonder de relevantie ervan te begrijpen.

Implementatie employer branding is niet goed uitgelijnd

Zoals eerder benoemd, is het belangrijk om grondig onderzoek te doen voor je begint met het ontwikkelen van je EVP. Tevens zo belangrijk is de implementatie van je waardepropositie. Raak niet verstrikt in het creatieve deel van het proces. Bedrijven hebben de neiging door te slaan in hun enthousiasme, in plaats van tijdig te controleren. Reflecteer en meet tussendoor of je goed op weg bent en eventueel of je EVP aangescherpt moet worden. Zo haal je het maximale uit je EVP en verbeter je je employer brand.

‘Het kan iedereen zijn’

Bedrijven gebruiken in hun EVP vaak vakjargon en zakelijk taalgebruik. Als je bedrijf zo uniek is, waarom zou je EVP dat dan niet zijn? Communiceer op een manier die past bij het bedrijf en de medewerkers. Wees uniek en pluk de vruchten ervan. Creëer op je website bijvoorbeeld een werken-bij pagina. Op deze pagina geef je de lezer voldoende informatie over jouw product of dienst. Schets een duidelijk beeld van de bedrijfscultuur, het team en de werkomgeving. Zet daarbij op een rij waarom de kandidaat voor jouw bedrijf moet kiezen. Kort gezegd wat heb jij een kandidaat allemaal te bieden?

Meer weten over de ultieme werken-bij website en het belang hiervan in coronatijd? Lees alles in de HROffice blog  waarom juist nu een werken-bij pagina zo belangrijk is.

Samengevat

Met deze tien meest gemaakte fouten, kun je hierop inspelen bij het ontwikkelen van je Employee Value Proposition. Hier is je EVP-checklist om bovengenoemde fouten te voorkomen:

  • Wat is ons doel en welke doelstellingen stellen we?
  • Komt onze EVP overeen met onze employer brand en customer brand?
  • Hebben we alle belangrijke stakeholders geraadpleegd?
  • Hebben we genoeg relevant onderzoek gedaan?
  • Geeft het onze uniekheid weer?
  • Hebben we het maximale uit onze USP’s gehaald?
  • Is het echt ofwel realistisch?
  • Is het inspirerend?
  • Is het ambitieus?
  • Zetten wij de juiste specialisten in?

Versterk je werkgeversmerk met een EVP via Adver-Online

Hulp nodig bij het ontwikkelen van een Employee Value Proposition? In samenwerking met Adver-Online creëer je binnen de kortste keren een optimale EVP voor je organisatie en versterk je, je werkgeversmerk.

Heb je nog vragen naar aanleiding van de tien fouten bij het ontwikkelen van een EVP? Of ben je benieuwd naar onze diverse recruitment oplossingen? Neem dan gerust contact met ons op. Onze specialisten staan voor je klaar.