Man loopt met aktetas - employee lifecycle

Personeel werven? Houd rekening met push- en pullfactoren

De krapte op de arbeidsmarkt neemt alleen maar toe. Het aantal vacatures stijgt, terwijl het aantal werklozen daalt. In het eerste kwartaal van 2019 steeg, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek, het aantal openstaande vacatures zelfs naar een nieuw record van 277.000! Hoe zorg je er nog voor dat jij de gewenste kandidaat binnenhaalt in de zee aan vacatures? Het antwoord: speel in op de push- en pullfactoren van je doelgroep. Wat zijn deze factoren precies en hoe zet jij dit in tijdens jouw recruitment? Dat lees je in deze blog! 

Wat zijn push- en pullfactoren?

Allereerst leggen we uit wat deze factoren precies inhouden. Volgens Wervingswoorden zijn Pullfactoren redenen om voor een werkgever te kiezen. Deze zijn dus van groot belang bij het doelgroepgericht werven van kandidaten. Dit zijn de tien belangrijkste pullfactoren van de Nederlandse bevolking volgens het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek:

  1. Goed salaris
  2. Vast contract
  3. Werksfeer
  4. Inhoud van het werk
  5. Dichtbij huis/acceptabele reistijd
  6. Uitdaging van het werk
  7. Zelfstandigheid in de functie
  8. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden/CAO
  9. Afwisseling van het werk
  10. Acceptabele werkdruk


De pullfactoren maken een baan of werkgever aantrekkelijk. Pushfactoren daarentegen zijn volgens Wervingswoorden
redenen om de werkgever te verlaten. Voorbeelden van die redenen: ontevredenheid over het salaris, een onprettige werksfeer, weinig uitdaging en een lange reistijd.

De push- en pullfactoren zijn voor iedere doelgroep verschillend. Waar een starter naar doorgroeimogelijkheden kijkt, vindt een senior de zelfstandigheid in de functie waarschijnlijk belangrijker.

Lees ook:
Google for Jobs: ga voorbereid the War for Talent in

Hoe pas je deze factoren toe in je werving?

Om in te kunnen spelen op de push- en pullfactoren van je doelgroep, moet je hier natuurlijk eerst inzicht in hebben. Ga dus eerst op onderzoek uit. Begin hierbij altijd bij je collega’s. Je personeel is de allerbelangrijkste informatiebron! Waarom hebben zij destijds voor jou als werkgever gekozen? Welke factoren vinden zij het belangrijkst? De informatie die uit je onderzoek naar voren komt, is van groot belang voor je recruitment. Lees hieronder hoe je optimaal inspeelt op de verschillende factoren.

Werknemer verlaat bedrijf push- en pullfactoren
Bron: Great People Inside

Pushfactoren

De pushfactoren vertellen je wat de redenen van de doelgroep zijn om een werkgever te verlaten. Hier kun je dus op inspelen! Wisselt jouw doelgroep bijvoorbeeld voornamelijk door gebrek aan doorgroeimogelijkheden? Dan weet je dat je de doorgroeimogelijkheden duidelijk moet benoemen in de vacaturetekst. Of verlaten werknemers de werkgever doordat zij geen goede werk-privébalans ervaren? Leg dan uit hoe jullie er binnen het bedrijf voor zorgen dat deze factoren wel goed in evenwicht zijn. Los het probleem voor de kandidaat op.

Ook na de werving en selectie is deze informatie erg belangrijk. Je weet immers wat de voornaamste redenen zijn voor je werknemers om weg te gaan. Hiermee kun jij vroegtijdig maatregelen nemen om je werknemers tevreden te houden, zodat ze niet bij je weggaan.

Pullfactoren

De pullfactoren aan de andere kant, laten je precies weten waar je potentiële kandidaten mee over de streep kunt trekken. Zijn de drie belangrijkste factoren van de doelgroep om voor een werkgever te kiezen bijvoorbeeld: salaris, werksfeer en inhoud van het werk? Zorg dan dat je deze factoren uitgebreid in je vacaturetekst omschrijft. Benoem het salaris, toon de werksfeer in een leuke sfeervideo en beschrijf duidelijk welke werkzaamheden de potentiële werknemer gaat uitvoeren. Heb je inzicht in deze factoren, helpt dit je ook om (nieuwe) werknemers vast te houden.

Blije en productieve werknemers
Busybusy

Deze pullfactoren zijn niet alleen relevant tijdens de werving en selectie, maar ook wanneer de werknemer is gestart binnen het bedrijf. Een gelukkige werknemer blijft nu eenmaal langer én is ook nog eens productiever, zo blijkt ook uit een onderzoek van de Warwick’s Centre for Competitive Advantage in the Global Economy in samenwerking met de Social Market Foundation. Zij voerden een experiment uit onder 700 werknemers naar het effect van hun geluksgevoelens op hun productiviteit op de werkvloer. Wat bleek? De productiviteit steeg met maar liefst 12% wanneer werknemers gevoelens van geluk ervoeren.

Lees ook:
Schrijf de beste vacaturetekst met deze whitepaper

De ultieme vacaturetekst

Zodra je alle push- en pullfactoren van de kandidaten inzichtelijk hebt, kun je deze informatie gebruiken om de ultieme vacaturetekst samen te stellen. Je weet nu immers precies welke onderdelen je in de tekst moet opnemen, om potentiële kandidaten over de streep te trekken!

Ook interesse in
vacaturetekstoptimalisatie? Neem contact met ons op! Onze experts nemen het graag van je over.

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on email