Allereerst leggen we uit wat deze factoren precies inhouden. Volgens Wervingswoorden zijn Pullfactoren redenen om voor een werkgever te kiezen. Deze zijn dus van groot belang bij het doelgroepgericht werven van kandidaten. Dit zijn de tien belangrijkste pullfactoren van de Nederlandse bevolking volgens het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek:
- Goed salaris
- Vast contract
- Werksfeer
- Inhoud van het werk
- Dichtbij huis/acceptabele reistijd
- Uitdaging van het werk
- Zelfstandigheid in de functie
- Goede secundaire arbeidsvoorwaarden/CAO
- Afwisseling van het werk
- Acceptabele werkdruk
De pullfactoren maken een baan of werkgever aantrekkelijk. Pushfactoren daarentegen zijn volgens Wervingswoorden redenen om de werkgever te verlaten. Voorbeelden van die redenen: ontevredenheid over het salaris, een onprettige werksfeer, weinig uitdaging en een lange reistijd.
De push- en pullfactoren zijn voor iedere doelgroep verschillend. Waar een starter naar doorgroeimogelijkheden kijkt, vindt een senior de zelfstandigheid in de functie waarschijnlijk belangrijker.
Lees ook: Google for Jobs: ga voorbereid the War for Talent in