De effectiviteit van de kanalen gaat hand in hand met de quality-of-hire. De quality-of-hire geeft de kwaliteit van de geworven kandidaten aan. Van alle vier de onderdelen, is deze het belangrijkst. Dit onderdeel geeft aan hoe goed (of slecht) de recruitmentafdeling zijn werk doet. De quality-of-hire meet je door allereerst naar het verloop van het personeel te kijken. Zijn nieuwe werknemers regelmatig binnen een jaar weer weg? Dan sluiten de verwachtingen van de kandidaten wellicht niet aan bij de realiteit.
Lees ook: Hoe schrijf je de beste vacaturetekst?
Een andere manier om de kwaliteit van de kandidaten te meten, is door middel van de Net Promotor Score (NPS). Hierbij stel je een simpele vraag aan de klanten: “Hoe waarschijnlijk is het dat je ons zou aanraden bij een vriend of collega?”. De klant geeft vervolgens een antwoord in de vorm van een getal tussen de 0 en 10. De hoogte van de score geeft aan hoe tevreden en loyaal jouw klanten zijn. En dat is waar het uiteindelijk om draait!
Heb jij hulp nodig bij het bepalen van jouw recruitment ROI? Neem contact met ons op! Onze experts helpen je graag jouw werving nóg effectiever te maken.