Recruitment ROI: laptop en statistieken

Hoe effectief werf jij eigenlijk? Meet je recruitment ROI!

Investeer je ergens in, dan wil je natuurlijk wel weten wat het uiteindelijk oplevert. Hetzelfde geldt voor je recruitmentinspanningen. Want hoe je het ook wendt of keert, kandidaten werven kost geld. Uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019 blijkt dat de gemiddelde cost-per-hire maar liefst €4.494,- euro bedraagt. Een bedrijf is dus gemiddeld bijna €5.000,- euro kwijt aan het werven van één nieuwe werknemer. 


Dat kan beter! Tijd om je recruitment ROI (Return On Investment) te meten, oftewel de verhouding tussen de (kwaliteit van de) geworven kandidaat en de investering. Zorg dat je waar krijgt voor je geld!


Lees ook: Google for Jobs: ga voorbereid the War for Talent in

Return on investment word design

Wat is het belang van recruitment ROI?

Hierboven benoemden we al twee redenen om jouw recruitmentinspanningen onder de loep te nemen, namelijk: tijd en geld. Maar er zijn nog meer redenen tot evaluatie. Inzicht in je wervingsinspanningen toont je bijvoorbeeld ook welke kanalen de beste kandidaten opleveren voor jouw bedrijf. Zo kun je je aandacht (tijd en geld) specifiek op deze kanalen richten. 


Hoeveel inzicht heb jij al in jouw wervingsinspanningen? Weet je bijvoorbeeld van je recruitment-afdeling:
 

  • Hoeveel het gemiddeld kost om een kandidaat te werven (cost-per-hire)?
  • Hoe lang het duurt om een kandidaat te vinden (time-to-hire)?
  • Welke kanalen de meest kwalitatieve kandidaten opleveren (source-of-hire)?
  • Wat de kwaliteit is van de kandidaten die je aanneemt (quality-of-hire)?


Om je recruitment ROI in kaart te brengen, is inzicht in deze vier factoren van belang. Je kijkt dus naar de cost-per-hire, time-to-hire, source-of-hire en de quality-of-hire. Hieronder leggen wij per onderdeel uit hoe je deze onderdelen monitort.

Lees ook: Zo gebruiken we geotargeting voor display advertising

Cost-per-hire

De cost-per-hire geeft aan hoeveel je aan totale wervingskosten kwijt bent per werknemer. Dit bereken je door de totale recruitmentkosten te delen door het aantal nieuwe werknemers. Wij adviseren om de cost-per-hire over een periode van een jaar te meten. Zo heb je een goed, globaal inzicht wat betreft de kosten per werknemer. Wanneer je gebruikmaakt van meerdere wervingskanalen, raden wij ook aan om de cost-per-hire per kanaal te berekenen. Op deze manier zie je hoeveel geld je kwijt bent aan welk kanaal. Bij de quality-of-hire bekijken we of deze kanalen wel echt het gewenste resultaat opleveren ten aanzien van de kosten.

Time-to-hire

De tijd die verstrijkt tussen de start van het wervingsproces en het moment waarop de kandidaat aangenomen wordt, is de time-to-hire. De werving van kandidaten kost nu eenmaal veel tijd. Je moet een vacaturetekst schrijven, een strategie bedenken, de juiste kanalen kiezen en de vacature plaatsen. Dan begint het wachten.

De wervingskanalen die je inzet, hebben invloed op de time-to-hire. Zo is het werven via social media bijvoorbeeld relatief goedkoop, maar gaat er vaak veel tijd in zitten. Heb je op korte termijn geen nieuwe kandidaat nodig? Dan is dit kanaal dus zeker een optie. Zorg dus dat je van tevoren bedenkt welke wervingskanalen het beste bij jouw strategie passen. Een andere manier om de time-to-hire in te korten, is door gebruik te maken van de juiste software. Met recruitment software, zoals die van HROffice, vind je sneller geschikte kandidaten voor jouw vacature. Dit bespaart je een hoop kostbare tijd.

Recruitment ROI: source-of-hire

Source-of-hire

Het is dus heel belangrijk om van tevoren te weten welke kanalen je inzet bij het werven van een nieuwe werknemer. Deze kanalen zijn in dit geval de source-of-hire. Deze geeft antwoord op de vraag: “Waar komen mijn kandidaten vandaan?”. Tegenwoordig zijn er eindeloos veel mogelijkheden om
je vacature uit te zetten. Denk aan social media en verschillende
jobboards:

  • Generieke kanalen
  • Nichekanalen
  • Content websites
  • Regionale kanalen
  • Servicewebsites 


Daarnaast kan een kandidaat solliciteren via een verwijzing, een carrièrebeurs, of via de directe weg. Door inzicht te krijgen in de source-of-hire, kun je je tijdens het wervingsproces richten op de meest effectieve kanalen. Zo bespaar je een hoop tijd en geld.
 


Lees ook:
Elk bedrijf heeft een werken-bij website nodig

Recruitment ROI: quality-of-hire

Quality-of-hire

De effectiviteit van de kanalen gaat hand in hand met de quality-of-hire. De quality-of-hire geeft de kwaliteit van de geworven kandidaten aan. Van alle vier de onderdelen, is deze het belangrijkst. Dit onderdeel geeft aan hoe goed (of slecht) de recruitmentafdeling zijn werk doet. De quality-of-hire meet je door allereerst naar het verloop van het personeel te kijken. Zijn nieuwe werknemers regelmatig binnen een jaar weer weg? Dan sluiten de verwachtingen van de kandidaten wellicht niet aan bij de realiteit.


Lees ook:
Hoe schrijf je de beste vacaturetekst?


Een andere manier om de kwaliteit van de kandidaten te meten, is door middel van de Net Promotor Score (NPS). Hierbij stel je een simpele vraag aan de klanten: “Hoe waarschijnlijk is het dat je ons zou aanraden bij een vriend of collega?”. De klant geeft vervolgens een antwoord in de vorm van een getal tussen de 0 en 10. De hoogte van de score geeft aan hoe tevreden en loyaal jouw klanten zijn. En dat is waar het uiteindelijk om draait! 


Heb jij hulp nodig bij het bepalen van jouw recruitment ROI? Neem
contact met ons op! Onze experts helpen je graag jouw werving nóg effectiever te maken.

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on email