Verschillende generaties op de werkvloer

De Employee Lifecycle: hoe speel je in op verschillende levensfases + skills?

Binnen jouw bedrijf doorlopen je werknemers verschillende fases. Deze employee lifecycle start bij recruitment en loopt tot het uiteindelijke moment van offboarding. Wil je jouw werknemers alle fases succesvol laten doorlopen, dan moet je per levensfase inspelen op specifieke vaardigheden. Hoe dat zit, en hoe je hier optimaal op inspeelt, dat lees je in dit artikel. 

Ervaren jouw werknemers jouw employee lifecycle als positief, dan komt dat je
employer brand ten goede. Zoals Richard Branson al zei: “Clients do not come first, employees come first.”, want gelukkige werknemers zijn productieve werknemers. Maar wanneer zijn werknemers gelukkig? Dit is voor een groot deel leeftijdsafhankelijk. Vijftigplussers hebben nu eenmaal andere behoeften in het werkveld dan twintigers. We leggen het uit aan de hand van het employee lifecycle model.

Fases employee lifecycle
Bron: SearchHRSoftware

Het employee lifecycle model

Misschien ben je al bekend met de employee lifecycle. HR-professionals gebruiken dit model om te bepalen in welke fase de werknemer zich bevindt. Zo kunnen zij hun HR-technieken specifiek op dat stadium richten, om de werknemer een optimale ervaring te bieden. Het model bestaat uit de volgende vijf fases:

Fase 1: Werving & selectie

Alle processen die leiden tot het aannemen van een nieuwe werknemer, vallen onder de eerste fase. De fase begint met het werven van nieuw personeel middels overtuigende vacatureteksten en het selecteren van de meest geschikte kandidaat voor de functie. Ook begin je in deze fase met preboarding. Door al eerder te beginnen met het inwerken van de nieuwe collega, verloopt het inwerkingsproces soepeler.

Lees meer: Hoe schrijf je de beste vacaturetekst?  

Fase 2: Onboarding

Is de werknemer aangenomen? Dan begint de onboarding. Tijdens dit proces krijgt de werknemer alle informatie en tools uitgereikt die hij nodig heeft om efficiënt bij het bedrijf te werken. Denk aan het beleid, procedures en taken. Ook volgt hij vaak een training. 

Fase 3: Ontwikkeling

Zodra de werknemer goed is ingewerkt, begint de ontwikkelingsfase. Deze fase omvat alle processen waarin de werknemer feedback krijgt op zijn of haar prestaties. Door regelmatig evaluatiegesprekken te voeren, kan de werknemer zich nog verder ontwikkelen.

Fase 4: Behoud

Wanneer de werknemer eenmaal goed in het bedrijf is geïntegreerd en zijn taken naar behoren uitvoert, is het zaak om deze werknemer te behouden. Middels evaluatie, trainingen en erkenning probeert de werkgever de werknemer vast te houden.

Fase 5: Offboarding

Deze laatste fase gaat van start wanneer de werknemer het bedrijf verlaat. Offboarding is cruciaal om het bedrijfsimago te beschermen en waardevolle feedback van vertrekkende werknemers te verkrijgen.

Hieronder leggen we uit hoe je optimaal inspeelt op de behoeften en de vaardigheden van werknemers in verschillende levensfases. Aangezien de meeste babyboomers (1945 – 1959) met pensioen zijn, laten we deze generatie buiten beschouwing. In deze blog richten we ons op de generaties X (1960 – 1984) en Y (1985 – 2000): de grootste groep op de arbeidsmarkt op dit moment.

Generaties voor employee lifecycle
Bron: Verschoor-oudshoorn

Generatie X (1960 – 1984)

Ben je geboren tussen 1960 en 1984? Dan behoor je tot de generatie X. Deze generatie hecht waarde aan vastigheid, hiërarchie en loyaliteit aan de werkgever. Deze generatie is niet snel geneigd om van werkgever te veranderen. Psycholoog Aart Bontekoning, schrijver van ‘Generaties! Werk in uitvoering’, omschrijft de generatie als een realistische en risicomijdende generatie. Dit heeft alles te maken met de tijd waarin hun ouders zijn opgegroeid, de Stille Generatie.

Daarentegen is deze generatie
praktisch ingesteld en erg zelfredzaam. Ook is een goede werk-privé balans erg belangrijk voor ze. Tijdens de werving & selectie zijn voor hen de secundaire arbeidsvoorwaarden bepalend. Schenk hier dan ook extra aandacht aan tijdens de eerste fase. Draai er echter niet omheen: deze generatie heeft een no-nonsensementaliteit en houdt van directe, open communicatie.

Houd er tijdens de werving & selectie ook rekening mee dat generatie X voornamelijk via
vacatures uit kranten en betaalde jobboards solliciteert in tegenstelling tot generatie Y. De millennials solliciteren vooral via social media en gratis jobboards. Generatie X is nu eenmaal niet zo digitaal ontwikkeld als Generatie Y. E-mail is dan ook hun favoriete communicatiemiddel.

Generatie Y (1985 – 2000)

Generatie Y, ook wel de millennials genoemd, zijn geboren tussen 1985 en 2000. Deze generatie staat bekend om hun flexibiliteit. Zij zijn flexibel op de werkvloer en verwachten dit ook van hun werkgever. Zo vinden zij het belangrijk om de mogelijkheid te krijgen om zelf hun werktijden in te delen. Flexibiliteit en vrijheid staan bij hen vaak zelfs hoger op het lijstje dan het salaris. Laat in de fase werving & selectie dan ook naar voren komen dat je ze die mogelijkheden biedt, zowel in de vacature als tijdens het gesprek.

De millennials zijn ook op een andere manier flexibel: ze veranderen snel van werkgever. Ze zijn niet bang om regelmatig van baan te wisselen als dit hun eigen
persoonlijke ontwikkeling ten goede komt. Probeer ze in de behoudfase dan ook vast te houden door ze te allen tijde genoeg ontwikkelingsmogelijkheden en uitdagingen te bieden. Generatie Y is ambitieus en wil het liefst een duidelijk carrièrepad. Communiceer hier dan ook over in de eerste fase van de employee lifecycle.

Gaat de werknemer je toch verlaten? Zorg dan dat de offboarding soepel en snel verloopt, het liefst
digitaal. De generatie Y houdt namelijk niet van treuzelen en doorloopt de procedures het liefst zo snel mogelijk. Dit geldt voor alle fases in de lifecycle. Besteed veel aandacht aan de offboarding van millennials. Voor hen is het imago van het bedrijf namelijk een belangrijke indicator om ergens wel of niet te solliciteren. Zorg dan ook dat je employer brand én je sociale profielen op orde zijn, voordat je begint met werven.

Lees ook:
Hoe effectief werf jij eigenlijk? Meet je recruitment ROI!

Hulp of advies nodig bij je recruitment? Adver-Online helpt je graag de ideale kandidaat te vinden. Neem
contact met ons op!

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on email