GfJ - Adver-Online

Google for Jobs: ga voorbereid the War for Talent in

Het kan je inmiddels niet ontgaan zijn: zoekmachinegigant Google komt met een eigen banenplatform ‘Google for Jobs’. De Job Search Experience moet het voor werkzoekenden vergemakkelijken om een passende baan te vinden. Een kans die je niet ongemerkt voorbij kunt laten gaan. Wees daarom voorbereid in drie stappen op the war for talent met Google for Jobs.

Even wat context: Google for Jobs is een sectie binnen de zoekresultaten waarin een zoekvraag wordt gematcht met openstaande vacatures. Denk bijvoorbeeld aan: “Banen bij mij in de buurt” of “Content marketeer in Haarlem”. In het overzicht staan onder andere de verschillende vacatures, het logo van het bedrijf, hoe lang de vacature al openstaat en om wat voor functie het gaat. 

Klikt een kandidaat verder, bijvoorbeeld op “100+ more jobs” dan komt hij of zij in de Job Search Experience terecht. Hier vindt de kandidaat onder andere: meer informatie over de vacature, een salarisindicatie en de manieren waarop hij/zij kan solliciteren. Tot zo ver de basis.

Job Search Experience: komt mijn vacature er automatisch tussen?

Rankt een webpagina automatisch voor SEO? In feite wel. Maar niet direct op de eerste plek. Hetzelfde geldt voor vacatures. Door ze op de juiste manier te optimaliseren, vergroot je de kans dat je zichtbaar bent. En er zijn omwegen: je kunt je vacatures ook via een van de geïntegreerde partners zichtbaar maken. Hieronder duiken we in de manieren waarop jij de zichtbaarheid van je vacatures kunt vergroten.

In 3 stappen zichtbaar in Google for Jobs

Jouw vacatures zichtbaar krijgen in Google for Jobs? Volg deze drie stappen voor the road to success.

Stap 1: Maak vacatures SEO-proof

Niet de eerste, en zeker ook niet de laatste keer dat we hierop hameren. SEO-optimalisatie van vacatureteksten is in alle gevallen onmisbaar. Wil je überhaupt zichtbaar zijn, dan is dit een minimale voorwaarde. Daar zitten bij Google for Jobs overigens wel wat voorwaarden aan: 

 

  • Kies een standaard functietitel: denk vanuit de werkzoekende. Hoe groot is de kans dat een verkoper voor een nieuwe functie zal zoeken op de titel ‘salestijger’? Juist. Vrij klein. Bovendien zal je vacature eerder onder soortgelijke vacatures worden geschaard wanneer de functietitel gestandaardiseerd is en dus overeenkomt. Twee vliegen in een klap. 
  • Gebruik de juiste keywords: houd rekening met je doelgroep en waarop deze zoekt. Doe een klein onderzoekje en kies vervolgens de juiste keywords. Verwerk deze op alle belangrijke plekken: heading tags (minimaal twee), meta tags, meta description, page title en in de inleiding. Voorkom keyword spamming (= overbodig gebruik van keywords), en kies zo hier en daar voor een synoniem. 
  • Schrijf wervend: van de intro tot de conclusie. Een wervende vacaturetekst is onmisbaar voor het vinden en overtuigen van de juiste kandidaten. Bovendien is het dé manier om je te onderscheiden van de concurrentie. 
  • Gebruik opsommingen: de voorwaarden zijn voor kandidaten het meest belangrijk. Met opsommingen van voorwaarden en eisen breng je helderheid voor de kandidaat en tegelijkertijd structuur voor Google. 
  • Externe links: de autoriteit (en daarmee de zoekmachinepositie) van je vacaturepagina verhoogt, naarmate er meer links naar de pagina toe leiden. Zorg er daarom voor dat de vacature gedeeld wordt op social media en op relevante job boards en branche websites.
 

Stap 2: Gebruik structured data

Met structured data kun je elementen toevoegen aan de HTML-code van een website. Hiermee zorg je dat de crawlers van zoekmachines beter kunnen lezen waar de pagina over gaat. Voor Google for Jobs worden hier specifieke eisen aan gesteld. Een aantal structured data zijn verplicht, van de rest wordt aangeraden om ze toe te voegen. 

 

Verplicht

  • Publicatiedatum 
  • Functieomschrijving 
  • Werkgever
  • Locatie
  • Functienaam 
  • Einddatum vacature

Aangeraden

  • Basissalaris
  • Dienstverband
  • Interne referentie
  • Woonplaats kandidaat
  • Type locatie

     

Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? Lees het op de structured data-pagina van Google. Structured data toevoegen kun je het beste overlaten aan je webbouwer. Maar je kunt wel checken of het goed ingesteld is. Zie daarvoor onderstaande afbeeldingen. Links geeft weer hoe je structured data voor de vacature er in de html uit zou moeten zien, rechts zie je hoe dat eruit ziet nadat je het door de structured data tool van Google hebt gehaald. 

Stap 3: Zorg dat je vacatures op websites staan waarmee Google integreert

Optimalisatie van je eigen vacatures is een manier, maar er is nog een manier waarop je zichtbaarheid in Google for Jobs afdwingt! Want wist je dat Google for Jobs ook integreert met verschillende jobboards? Plaats je bijvoorbeeld je vacature op Indeed of LinkedIn, of laat je deze plaatsen via Adver-Online, dan voldoet deze vacature direct al aan de voorwaarden voor Google for Jobs. De vacature wordt dan dus ook al direct vertoond in Google for Jobs.

Maak je gebruik van Indeed of LinkedIn voor de plaatsing? Houd er dan rekening mee dat je jouw werkgeversprofiel zo volledig mogelijk invult, zodat je potentiële nieuwe werknemer een goed beeld krijgt van je organisatie. Denk bijvoorbeeld aan het profiel op je Indeed-pagina, of aan je LinkedIn Career Page. Hoe completer de informatie, hoe beter. Omdat je hier goed je employer value proposition kunt uitdragen, toon je direct dat jij jouw employer branding goed op orde hebt. Voor een kandidaat betekent dit dat ze betere verwachtingen hebben van jouw organisatie en in welke mate zij daar goed bijpassen. 

“In landen waar Google for Jobs al draait, zagen geoptimaliseerde carrière websites hun organische traffic stijgen met 20%, ten opzichte van een 40% daling bij websites die dat niet hadden gedaan.”

Met dit stappenplan heb jij een streepje voor

Volg je bovenstaande drie stappen, dan zijn jouw vacatures goed voorbereid voor de uitrol van Google for Jobs. En voorbereiding loont: in landen waar Google for Jobs al draait, zagen geoptimaliseerde carrière websites hun organische traffic stijgen met 20%, ten opzichte van een 40% daling bij websites die dat niet hadden gedaan. Dus zorg dat je jouw vacatureteksten optimaliseert, je structured data op orde hebt en dat je vacatures uitzet op relevante kanalen. Zo sta je bewapend klaar voor de war for talent. 

Meer weten over dit onderwerp, of vragen? Neem contact met ons op!

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on email