Adver-Online - Geotargeting

Geotargeting: de kracht en impact

Geotargeting is een van de meest populaire adverteermethoden binnen de marketing. Veel marketeers gebruiken deze vorm van targeting om gericht te adverteren op gebruikers die zich in een specifieke locatie bevinden. Denk aan: het aanbieden van korting voor een restaurant, gericht op iedereen binnen een straal van één kilometer rondom de vestiging. Geotargeting is niet alleen bruikbaar voor marketing, maar kan juist ook goed ingezet worden voor recruitment! Lees verder en ontdek hoe jij dit krachtige middel inzet voor jouw wervingsactiviteiten.

Hoe werkt geotargeting?

We gaan eerst terug naar de basis: wat houdt het precies in? Met geotargeting gebruik je de geografische gegevens van (potentiële) kandidaten om gericht advertenties, of in dit geval vacatures te versturen. Je kunt adverteren op basis van de postcode, stad, provincie of het land waar je doelgroep zich bevindt. Targeten is zelfs mogelijk tot op 50 meter nauwkeurig. 

Geotargeting doen we op basis van verschillende databronnen. De locatie van een gebruiker wordt bijvoorbeeld vastgesteld op basis van IP-adressen, GPS-gegevens van smartphones óf op basis van bezoekersgedrag. Die data koppelen we aan interessegebieden. Zo vinden we bijvoorbeeld buschauffeurs in automotive, kandidaten voor Loetje bij recepten.nl of een straal van bijvoorbeeld 5 km rondom een Loetje-vestiging. 

Lees ook: Zo gebruiken we geotargeting voor display advertising

Recruitment marketing op locatie

Hoe zet je deze targetingmethode nou in voor recruitment? Je kunt je doelgroep op verschillende manieren bereiken. Adverteer bijvoorbeeld op:

  • Kandidaten die woonachtig zijn binnen een straal van vijf kilometer van jouw bedrijf;
  • Of adverteer op basis van de locaties van andere vestigingen van jouw bedrijf. Maar beperk je niet tot jouw locatie: adverteer ook op de werkplek van de kandidaat, en diens thuislocatie.

Verplaats je allereerst in je doelgroep. Op welke locaties zijn zij te vinden? Ben je op zoek naar een IT’er, dan is het bijvoorbeeld geen gek idee om te adverteren op locaties waar technische events plaatsvinden, zoals Hackatons. Of staat er een vacature open voor een architect of bouwkundig ingenieur? Target je vacature-advertentie dan op de coördinaten van een bouwbeurs.

Je bereikt op deze manier bovendien niet alleen actief, maar ook passief werkzoekenden. Het is een uitstekende methode om de controle te houden over je wervingsuitgaven en tegelijkertijd al je inspanningen te richten op een kleine groep. Zo besteed je de advertentiekosten effectief.  

Geotargeting in de praktijk

Je weet nu wat geotargeting inhoudt en hoe je het inzet binnen recruitment. Om je een idee te geven van de mogelijkheden die deze targetingmethode biedt, lichten we hieronder drie cases uit. Hierin laten we zien hoe wij deze vorm van targeting ingezet hebben om onze klanten te helpen bij het vinden van de juiste kandidaten.

Case 1: Nike

Voor het merk Nike hebben wij geotargeting ingezet om hun employer branding onder de aandacht te brengen bij een vrouwelijke doelgroep. Wij gebruikten de GPS-data van smartphones om te targeten op sportcentra in de regio waar voornamelijk een vrouwelijk publiek aanwezig is. Zo waren wij in staat om de employer branding van Nike onder de aandacht te brengen bij de beoogde doelgroep.

Meer over Nike:

Case 2: Teqoia

Detacheringsbureau Teqoia vroeg ons hun awareness te verhogen én hun merk en merkbeleving te laden onder de relevante doelgroep. Wij zetten hyperlokale targeting in, waarbij wij de GPS-data van smartphones gebruikten om hoofdkantoren in de regio’s Rotterdam en Amsterdam te bereiken. Hier bevinden zich potentiële opdrachtgevers voor hun technische specialisten.

Met lookalike profiling ging ons algoritme op zoek naar vergelijkbare doelgroepen in de regio’s. Deze doelgroepen bereikten we via contextuele targeting. Wij targetten onze uitingen dus op basis van relevante content. Ons systeem kijkt naar de keywords waarop een gebruiker zoekt en kan zo zien welke content de gebruiker consumeert. Wanneer deze content aansloot op de boodschap van Teqoia, verzonden wij de advertentie.

Middels een tech whitelist zorgden wij ervoor dat onze uiting niet in de spamfolder belandde. Voor het beste resultaat maakten wij in de avonduren gebruik van retargeting via een WiFi-netwerk. Zo bereikten wij potentiële opdrachtgevers die de uiting al eens hadden gezien, nog een keer op basis van hun locatie.

Meer over Teqoia:

Case 3: Siemens Gamesa

Siemens Gamesa, een grote producent van windturbines, had onze hulp nodig bij het vinden van een geschikte kandidaat. De vestiging in Lemmer was op zoek naar een nieuwe collega voor de functie ‘Wind Turbine Technician’.

Middels lokale targeting bereikten wij potentiële kandidaten in Lemmer en omstreken binnen een straal van 60 km. Met hyperlokale targeting richtten wij onze uitingen op:

  • MBO-opleidingen in de techniek
  • Locaties van concurrenten
  • Industrie- en bedrijventerreinen
  • Sportscholen en -verenigingen

 

Bij zowel de lokale als hyperlokale targeting richtten wij ons vooral op mannen tussen de 20 en 32 jaar. Onze uitingen verspreidden wij via verschillende platforms, waarop deze doelgroep zich bevindt. Denk aan apps in de entertainment-, voetbal-, Formule 1- en automotive-sector. Ook toonden wij de advertentie op platforms als Marktplaats, Klusidee en eBay.

Meer over Siemens Gamesa:

Je ziet dus dat je met deze adverteermethode heel gericht op basis van de geografische locatie van de doelgroep kunt targeten om de juiste kandidaten te bereiken. Wil jij jouw recruitmentproces ook optimaliseren met behulp van geotargeting? Adver-Online helpt je graag! 

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on email